Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bilginin korunumu kanunu kısaca nedir ve hangi fiziksel kanunlara dayalıdır?

Hologram evren ve bilginin korunumu yazısında bilginin korunumunun bir fiziksel kanun olduğu ve hologram evren teorisi ile susskind tarafından ortaya atılan karadelik modelinin temelinde olduğu anlaşılıyor. Bu konu ve fiziki temelleri hakkında kısa bir bilgilendirme alabilir miyiz?

Bilginin korunumu yasası kısaca evrende var olan bir bilginin (bunlar atomlar, elektronlar, fotonlar, dalgalar vb. şeklinde olabilir) evrende asla kaybolmayacağını sadece form değiştirebileceğini söyler.

Örneğin bir resmi yaktığında resmin taşıdığı bilginin yok olduğunu düşünebilirsin. Fakat resmin tüm atomlarını bir araya getirip doğru konumda dizersen o bilgiye tekrar ulaşabilirsin. Yani bilgi yok olmamıştır, sadece okuması zorlaşmıştır.

Fakat doğada bundan çok daha karmaşık örnekler var. Buna karadelikleri örnek verebiliriz. Hawking uzun yıllar boyunca karadeliklerde bilginin korunumu yasasının işlemediğini savunmuştur. Hatta Susskind'le bu konuda iddiaya bile girdikleri de olmuştu. Spoiler uyarısı, bu iddiayı Susskind kazanmıştır :) . Karadeliklerde de bilginin korunduğunu Susskind öne sürer ve bir çok farklı kuramla bu açıklanabilir. Bilginin enerjiye dönüştüğü ve bunun bir kısmı hawking radyasyonuna bir kısmı ise karadeliğin hacmine gider. Veya bilginin bir bir kısmının olay ufkunda kaldığı da öne sürülmüştür.

Puan Ver

“Deha ile aptallık arasındaki fark, dehanın sınırları olmasıdır.”