Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön

Belirsizlik ilkesinin olduğu bir evrende bilginin korunumundan bahsedilebilir mi?

Belirsizlk ilkesine göre evrende kesin bilgi imkansızken, rastgele ve indeterminst bir evren işleyişi ortadayken kesin Bilgi kavramından ve onun korunumundan bahsetmek yanlış değil mi? Karanlık madde-enerji, kuantum alan, uzay-zaman, dalga-parçacık evreninde bilginin fiziki(olgusal) karşılığı nedir?
Lüzumsuz Adam
Lüzumsuz Adam Fizik öğrenicisi

"Bilginin korunumu" kavramındaki "bilgi" bizim evren hakkındaki bilgimiz mi yoksa istatistik fizikteki entropi ile özdeş olan enformasyon anlamındaki bilgi mi bu noktayı açmak gerek.

Evren hakındaki bilgimiz ise söz konusu olan bu konuda net bir şey söylemek güç ama, entropi ile aynı tanıma sahip olan Shannon un temellerini attığı enformasyon teorisindeki enformasyon (bilgi) dan bahsediyorsak bunun üzerinde fikir yürütebiliriz.

Bu Reklamı Kapat

Buradaki bilgi ile, temel olarak bir sistemin girebileceği farklı durumların olasılığını bilgisinden bahsediyoruz. Sistemin dışarısı ile etkileşimi, girebileceği durum sayısını değiştirebilir ya da durum sayısı aynı kalsa bile bunların olasılıklarını değiştirebilir. Ancak bu değişim, sistemin etkileştiği sistemlerde de olacaktır. Tıpkı enerji alış verişi gibi, enformasyon alış verişinden de bahsedebiliriz. Örneğin, sıcak olan cisim soğuk cisim ile temas ettirildiğinde, sıcak olan sistemden dışarı ısı akışı olur ve bu da soğuk olanın enerjisinin artışı ile sonuçlarnırken sıcak olanın enerjisinin azalışına sebep olur. Toplam enerji değişmemiş, sadece cisimler arasında bir miktar enerji transferi olmuştur. Aynı şekilde bir enformasyon transferinden de bahsedebiliriz. Bunun sonucu olarak da tüm evrene baktığımızda bilgi korunuyor olabilir. Evreni oluşturan sistemlerin bilgisi değilşiyor elbette ama toplamnda bir korunumdan bahsedebiliriz.

Bu aşamada belirsizlik ilkesi kaynaklı hiç bir şeyden bahsetmedik. Shannon'un enformasyon (bilgi) kavramı kesinliğe gönderme yapmadığı için korunumu bozan bir etken olarak karlşımıza çıkmayabilir belirsizlik ilkesi. Çünkü Shannon'un bilgi kavramı ile kesin bilgi değil, sistemin sahip olabileceği farklı durumlar ve bunların olasılık bilgisi anlatılıyor.

1. Yazar Yok. Enformasyon Teorisi - Wiki (Tr). (28 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 28 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı