Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Ay birdenbire yok olursa ne olur?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

İlk etkisi gecelerin her zamankinden daha karanlık olduğunu fark ederdik. Bir sonraki ani fark gelgitler olacaktır. Ay bize çok yakın olduğu için, yerçekiminin çekimi gezegenimizi etkiler. Bu kuvvet, okyanuslarımızı ileri geri çekecek kadar güçlüdür, buna “gelgitler” diyoruz. Ay olmadan, gelgitler, mevcut dalgalanmalarının yaklaşık üçte biri kadar, çok daha yavaş bir oranda yükselir ve düşerdi.Gelgitlerdeki üçte ikilik bir azalma, kıyı ekosistemlerini büyük ölçüde değiştirecek, potansiyel olarak birçoğunu yok edecek ve enerji, su, mineraller ve diğer kaynakların akışını bozacaktır. Tüm ekosistemler, yüksek ve düşük gelgitler arasındaki okyanus bölgelerinde bulunur. Bu alanlarda, birçok yengeç, salyangoz, midye, midye, deniz yıldızı, yosun ve alg türü, hayatta kalmak için gelgitin günlük gelip gitmesine güvenir. Bu ekosistemler, göçmen ve yerel kuşların yanı sıra ayılar, rakunlar ve geyikler gibi kara memelilerini besler.Gelgit hareketleri aynı zamanda okyanus akıntılarını yönlendirmeye yardımcı olur ve bu da akıntılar ılık su ve yağışı dünyaya dağıtırken küresel hava modellerini yönlendirir. Onlar olmasaydı, bölgesel sıcaklıklar çok daha aşırı olurdu; Boulder Colorado Üniversitesi'nde Keşif ve Uzay Bilimleri Ağı'nın başkanı Jack Burns, büyük hava olayları gibi, diyor. Ve sadece okyanus gelgitleri değil, diyor. Ay'ın yerçekimi benzer şekilde atmosferdeki molekülleri hareket ettirir.Eksik bir ay, çok daha uzun bir zaman ölçeğinde olsa da, daha da yıkıcı değişikliklere neden olabilir. Ay'ın Dünya'yı yerinde tutan yerçekimi olmasaydı, ana gezegenimizin ekseninin eğimi muhtemelen zamanla büyük ölçüde değişecekti. Siegler, Dünya'nın neredeyse hiç mevsimi olmayan bir eğimden , sadece birkaç yüz bin yıl içinde aşırı mevsimsel hava değişiklikleri ve buzul çağları ile şiddetli bir eğime geçebileceğini ekliyor. Örnek olarak, ekseninin eğimi çarpıcı biçimde değiştikçe aşırı iklim değişiklikleriyle Mars'ı işaret ediyor. Onu durduracak büyük, dengeleyici bir uydusu yok.

Teşekkür (2)