Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Arkadaşlar biz insanlar bir böceği hiç acımadan öldürebilirken neden bunu bir kedi veya köpeğe karşı yapamayız acıma duygusu hissederiz?

Kedi veya köpeğe karşı yapılan kötü davranışa insanlar tepki gösterirken bir böceğe karşı yapılan kötü davranışa neden kayıtsız kalınır bu bir çelişki değil mi

Bu sorunuz için birçok hipotez üretilebilir.Aklıma gelenleri sıralayayım.

1)Empati Yeteneği

İnsan türünün empati yeteneğinin gelişmiş olduğu birçoklarımız tarafından bilinmektedir.Evrimsel süreçte bizimle beraber yaşamış,habitatımızda bizimle beraber var olarak türümüzü pozitif yönde desteklemiş bu canlıların yerine kendimizi koymak elbette ki böceklerden daha kolaydır.Diğer bir neden ise köpek veya kedi gibi böceğe kıyasla nispeten büyük canlılara kötü davrandığımızda duydukları acıyı rahatlıkla görür ve duyarız.Bu nedenle kendimizi onların yerine koyduğumuzda hissettiğimiz acıyı hissetmememiz için yapmaktan çekiniriz.

2)Tehlikenin Varlığı

Kedi köpek ve böceğe kıyasla nispeten büyük canlılar bizler için daha büyük bir tehdit anlamına gelmektedir.Bu nedenle bu büyük hayvanlara saldırmaktan kaçınır veyahut temkinli davranırız.Aynı tehlike böcekler veya daha küçük hayvanlarda olmadığından bu konuda daha rahat oluruz.

3)Eğitim

Bildiğimiz üzere ilkokuldan beri bizlere köpek,kedi ve kuşlara başta olmak üzere tüm hayvanlara iyi davranmamız aşılanır.Oysaki bu merhamet,bizlere böcekler için aşılanmaz.Bu nedenle soruda bahsedilen fark oluşabilir.

Sonuç olarak,büyük hayvanlara duyulan fazladan merhamet veya çekincenin nedeni genetik,çevresel faktörler ve küçüklükten süregelen eğitimler ile açıklanabilmektedir.

Puan Ver

“Bir insanın fikirleri dağınıksa, daha fazla fikir sahibi oldukça, daha karışık bir kafası olacaktır.”