Yeni Soru Sor
Sorulara Dön
Can Luitch
Üye

Annesi babası ARH+ olan biri 0- olabilir mi?

3,696 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Zühtü Mete Dinler
Cylon severim

Kan gruplarını lisede doğru öğretmiyorlar sanırım. Bizim A grubu kan dediğimiz durum iki halde olur. A0 ve AA şeklinde. Biri anneden, diğeri de babadan gelen bilgidir. 0 çekinik olduğundan biz A olarak biliriz.

Bu durum için tablo yapalım kafa karışıklığına son verelim.

Kan Grubu  Halk Arasında Bilinen
A0 A
AA A
B0 B
BB B
AB AB
BA AB
00 0

0 çekinik dir. Anne ve Babada sıfır geni varsa ve ikisininden de bu genler alınmışsa sıfır kan grubu oluşur.

Tüm Reklamları Kapat

Ayrıca Rh durumunda da, Durum aynı.

Tablo yapalım

Rh durumu   Halk Arasında Bilinen
++ +
+- +
-+ +
-- -

Demek ki, ana yada babadan biri A diğeride A olsa bile çocuk sıfır kan grubu ise Hem ana hemde bana A0 kan grubu oluyormuş.

Tamam şimdi Senin durumu biraz daha açarak anlatalım. Aklımıza yerleşsin.

Ana		   Baba			       Evlat
----------------------------------------
A0 A0 AA
A0 A0 A0 = 0A
A0 A0 0A = A0
A0 A0 00

Anlaşılan şu ki tüm insanlarda kan grubu geni iki tane imiş. Biri anneden diğeri babadan gelen genler. Kalın yazılan evladın kan grubunu oluşturan genin hangi evebeynden alındığını anlatıyor.

Rh durumunda da aynı durumu anlatalım. Ana ve baba halk arasında pozitif (+) olarak bilinse de aslında kan genleri +- veya -+ durumlu.

Ana		   Baba			       Evlat			Halk Arasında Bilinen
------------------------------------------------------------------------
+- +- ++ +
+- +- +- = -+ +
+- +- -+ = +- +
+- +- -- -

Evet demekki ana baba yı halk arasında ARh(+) olarak bilsek de evlatlarda 0Rh(-) OLABİLİR.

Kİ OLUYORDA.

yukarıdaki tabloları incelersen insanların çoğunun kan grubu + olmalı ve %85 oranında insanlar + kan grubuna dahildir. Ama negatif olması insanda bir fazlalık yada yoksunluk yaratmaz.

Ayrıca 21 adet kan grubu sistemi ve 300 den fazlada antijen vardır. İlk keşfedilenler bunlar ve çok bilinenler bunlar olduğundan yaygındır.

Zühtü Mete Dinler
Cylon severim

Aslında, sadece göz rengi, kan grubu veya fenotip değişkenler bir yada bir kaç gen ile değil bir çok genin bir arada, sanki bir ağ modeli gibi çalışarak fenotipleri oluşturduğunuda biliyoruz.

Yani örneğin yukarıda açıkladığım sistemin haricinde ana ve babadan alınan bilgiler ile oluşması, yukarıdaki tabloya göre kesin olan bir kan grubu oluşmaya biliyor.

Genetikci olmadığım bu alanıda çok yakından takip etmediğimden soruya cevabıma bir açıklıkta getirmem gerekli.

Tüm Reklamları Kapat

Yani demek istediğim farzımisal denebilir ki, şu yukarıda açıkladığın tabloya göre ben ab olmalıyım ama 0 kan grubuyum.Eve haklısın. Genetik,Biyolojik bilimler böyle. Çünkü aslında genetik seçimler bu kadar basit açıklanamıyor.

Ancak yukarıdaki açıklama mükemmel doğru olmasa da, toplumun bir kısmınında kafasındaki şüpheyi giderme potansiyeli olan bir açıklama. Bilim yukarıdaki açıklamayı yıllar önce bırakmış. Durum aslında daha karmaşık.