Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Akıllı tasarım nedir, ne değildir?

Genel hatlarıyla anlatırsanız çok memnun olurum.

Hatırla
Takip

Akıllı tasarım görüşü canlıların veya canlılığın kendi kendine oluşamayacak kadar mükemmel, sanatsal ve karmaşık olduğunu iddia eder. Bu mükemmelliğin ise sadece bir yaratıcı tarafından sağlanabileceğini savunur. Akıllı tasarım görüşünün savunucuları bu ''mükemmel'' canlılığın sadece doğal seleksiyon ve mutasyonlarla oluşamayacağını savunurlar. Evrimi genel itibariyle kabul ederler fakat kabul ettikleri evrim rastgeleliğe dayanmayan Tanrı'nın yarattığı bir evrimdir. Richard Dawkins'in Kör Saatçi adlı kitabı neredeyse tamamen bu konunun üzerinde durmaktadır ve canlılığın bir yaratıcının etkisi olmadan da oluşabilecek basit moleküllerden oluştuğunu savunur.

Teşekkür (1)

Akıllı tasarım doğrudan tanrının insanı ve diğer canlıları yaratması inancından daha farklı bir inanç türüdür. Evrende var olan evrim gibi bilimsel süreçlerin varlığını kabul eden akıllı tasarım inancı, tanrının var olduğunu ve şu an evrende olan tüm canlıları bu yolla (evrim yoluyla) yarattığını iddia eder. Yani evrim süreci doğrudan tanrının bir tasarımıdır. Yeni yaratılışçılık olarak da bilinen akıllı tasarım inancı, geleneksel yaratılışçıların aksine insanla maymunun ortak atadan geldiğini kabul eder, ancak bu durumun da tanrının kontrolünde olduğunu ifade ederler.

Yani zeki ve bilinçli bir varlık, evrim gibi süreçleri bizzat tasarlamıştır ve evrende işleyen tüm süreçler bu zeki ve bilinçli varlığın(tanrı) tasarımının bir eseridir.

Evrim & Abiyogenez bölümüne açmış olduğunuz bu soru aslında felsefe bölümüne açılması gereken bir sorudur. Zira herhangi bir bilimsel yönü yoktur. Diğer tüm inançlar gibi yalnızca bir inançtan ibarettir ve tanrının kabulünü gerektirir. Bazı akıllı tasarımcılar bu varlık için tanrı yerine "bir güç" veya "enerji" gibi farklı isimlendirmelerde de bulunabilirler. Fakat temel olarak bahsettikleri şey aynıdır.

Puan Ver

Akıllı tasarım, evrenin ve içerisindeki canlıların doğal seçilim gibi modern bilimin kabul ettiği süreçlerle oluşabileceğini, fakat bu süreçlerin zeki ve bilinçli bir varlık tarafından tasarlandığını iddia eden bir görüş.Akıllı tasarım iddiası, bilim çevreleri tarafından yeni yaratılışçılık (İng: New creationism) olarak anılmaktadır.

Teşekkür (1)

“Hayatta korkulacak hiçbir şey yoktur. Sadece anlaşılacak şeyler vardır. Şimdi, anlamak zamanıdır. Böylelikle daha az sayıda şeyden korkabiliriz.”