Tüm Reklamları Kapat

Araştırmacılar; erkek seri katillerin genellikle kendilerine yabancı olan kurbanları "avlama" eğiliminde olduklarını buldular. Kadın seri katiller ise kurbanlarını "toplamaya" eğilimliler, çevrelerindeki tanıyabilecekleri insanları genellikle maddi kazanç için hedef alıyorlar.

Penn State Harrisburg'de psikoloji doçenti olan Marissa Harrison, bulguların cinayet soruşturmalarını aydınlatmaya yardımcı olabileceğini söylüyor. Şöyle diyor:

Tüm Reklamları Kapat

Bir cinayet bilinen bir şüpheli olmadan işlendiyse, bazen failin neye benzeyebileceğine dair bir profil oluşturmak için suçun ayrıntılarını kullanabilmek mümkün. Erkek ve kadın katiller birbirinden farklı, hatta tamamen zıt şekilde hareket edebilir. Bu da soruşturmanın doğru yolda ilerlemesini sağlayabilir.

Harrison; seri katiller halkın ilgisini önemli ölçüde çekse de, işlenen bu suçlarla ilgili çok az araştırma yapıldığını söylüyor. Nedeni ise seri katillerin nispeten az sayıda olması. Ancak Harrison, bir çalışma sırasında erkek ve kadınların seri öldürme şekilleri arasında ciddi farklılıklar tespit ediyor ve bunu araştırmaya başlıyor.

İnsanların, tarihin yaklaşık %95'lik bir oranında avcı-toplayıcı olarak yaşadıklarını ve bu eski rollerin, bu farklılıkları açıklamaya yardımcı olabileceğini söylüyor. Harrison şöyle diyor:

Tüm Reklamları Kapat

Tarihsel olarak, erkekler hayvanları avlıyor, kadınlar da yakında bulunan tahıl ve bitki gibi yiyecek kaynaklarını topluyordu. Evrimsel bir psikolog olarak, bu eski rollerden kalan bir şeyin erkek ve kadın seri katillerin kurbanlarını nasıl seçtiğini etkileyip etkilemediğini merak ettim.
Kadın seri katiller

Araştırmada, veri toplamak için kitle iletişim yöntemi kullanıldı. Seri cinayetlerle ilgili veriler için Associated Press, Reuters, TV ağları ve ulusal ve yerel gazeteler gibi saygın, güvenilir haber kaynaklarını tarandı. ABD'den 55 kadın ve 55 erkek seri katille ilgili veri kullanıldı.

Sonuç olarak, erkek seri katillerin, yabancıları öldürme olasılığının neredeyse altı kat; kadın seri katillerin ise tanıdıklarını hedef alma olasılığının iki kat daha muhtemel olduğu bulundu. Ek olarak, erkek seri katillerin %65.4'ü kurbanlarını takip eder, iz sürerken; kadın seri katillerde bu oran %3.6! Harrison şöyle diyor:

Çalışmamızda, suçları sırasında takip benzeri davranışlarda bulunan iki kadın seri katil vardı. İlginç olan şu ki, raporlar bu suçlara erkeklerin de karıştığını gösterdi.

Araştırmaya medya kaynaklarından bilgi toplandığı için, medya tarafından seri katillere verilen takma adlarda da bir fark olduğunu keşfedildi. Harrison şöyle devam ediyor:

Kadınlara genelde cinsiyetlerini belli edecek takma adlar verildiğini gördük: Jolly Jane (İng: Neşeli Jane) ya da Tiger Woman (İng: Kaplan Kadın) gibi. Erkeklere ise; Kansas City Slasher (İng: Kansas Şehri İşkencecisi) gibi, işledikleri suçların vahşiliğini belirten, daha sert isimler veriliyor.
Erkek seri katiller

Elde edilen sonuçların, soruşturmalara katkı sağlamasının yanı sıra; suçlular için önleme ve tedavi programları oluşturulmasına da yardımcı olabileceğini umduğunu belirtiyor. Şunun altını çizmeyi de ihmal etmiyor: Evrimsel psikoloji, erkek ve kadın seri katiller arasındaki farkları açıklamaya yardımcı olabilir, evet; ancak bu, bir kişinin katil olmak için doğacağı anlamına gelmiyor. Şöyle diyor:

Evrim, belirli şeyleri yapmak veya belirli bir şekilde hareket etmek için önceden programlanmış olduğunuz anlamına gelmez. Bu sadece, evrimsel geçmişimize dayalı davranışlar hakkında tahminler yapmanın mümkün olabileceği anlamına geliyor. Araştırmamızı göz önünde bulundurarak; bu suç içerikli davranışların, atalarımızın zamanından kalan cinsiyete özgü davranışları veya görevleri anımsattığını düşünüyorum. Belki de bunu evrimsel bir mercekle daha iyi anlayabiliriz.

1. Çeviri Kaynağı: ScienceDaily | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/03/2024 12:21:37 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8666

Tüm Reklamları Kapat

P. State, et al. Seri Katillerin Evrimsel Psikolojisi: Erkek Seri Katiller "Avlamaya", Kadın Seri Katiller "Toplamaya" Eğilimli!. (10 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 19 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/8666
State, P., Bozkurt, K., Bakırcı, Ç. M. (2020, May 10). Seri Katillerin Evrimsel Psikolojisi: Erkek Seri Katiller "Avlamaya", Kadın Seri Katiller "Toplamaya" Eğilimli!. Evrim Ağacı. Retrieved March 19, 2024. from https://evrimagaci.org/s/8666
P. State, et al. “Seri Katillerin Evrimsel Psikolojisi: Erkek Seri Katiller "Avlamaya", Kadın Seri Katiller "Toplamaya" Eğilimli!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Kübra Bozkurt, Evrim Ağacı, 10 May. 2020, https://evrimagaci.org/s/8666.
State, Penn. Bozkurt, Kübra. Bakırcı, Çağrı Mert. “Seri Katillerin Evrimsel Psikolojisi: Erkek Seri Katiller "Avlamaya", Kadın Seri Katiller "Toplamaya" Eğilimli!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Kübra Bozkurt. Evrim Ağacı, May 10, 2020. https://evrimagaci.org/s/8666.