Tüm Reklamları Kapat

Asteroit Nedir? Asteroitlerin Kimyasal Yapıları Hakkında Neler Biliyoruz?

Asteroit Nedir? Asteroitlerin Kimyasal Yapıları Hakkında Neler Biliyoruz? Space
3 dakika
1,219
Tüm Reklamları Kapat

Asteroitler; Kepler yörüngesinde Güneş'in etrafında hareket eden, atmosferi olmayan kayalık veya metalik gök cisimleridir. Asteroitlerin büyük bir çoğunluğu Mars ile Jüpiter arasında, Güneş'e 2 ila 4 astronomik birim uzaklıktaki asteroit kuşağında bulunmaktadır. Şu anda bilinen asteroit sayısı bir milyondan fazladır ve bu sayı yeni keşifler yapıldıkça artmaktadır.

Asteroit kuşağının bir haritası.

Asteroit Türleri

Asteroitler kendi aralarında üç türe ayrılmaktadır. Bunlar metalik olan M tipi, kondritli olan C tipi ve silikalı olan S tipidir.

C Tipi Asteroitler

C tipi asteroitler bilinen asteroitlerin %75'lik bir kısmını oluşturan en yaygın asteroit türüdür. Albedo değerleri oldukça düşük olup 0,03 ila 0,10 aralığındadır; çünkü içeriklerinde minerallere ve kayalara ek olarak kondrit de bulunur. Yoğunluk ortalamaları yaklaşık 1,7 g/cm3'tür.

Daha çok asteroit kuşağının dış kısımlarında, Güneş'ten 3,5 AB uzaklıkta bulunurlar. Bu dış kısımlardaki asteroitlerin %80 civarı C türüne aittir; fakat iç kısımların 2 AB yakınına kadar gelindiğinde bu oran %40'lara kadar düşmektedir.

Tüm Reklamları Kapat

Kimyasal olarak Güneş bulutsularıyla benzerlik gösterirler çünkü Güneş bulutsularının kalıntılarından oluşmuşlardır. Aynı zamanda yapılarında hidratlı bileşikler de gözlenmiştir. Spektrumları yaklaşık 0,4 μm ile 0,5 μm'nin altındaki dalga boylarında orta derecede güçlü morötesi emilim içerirken daha uzun dalga boylarında sadece hafif kırmızımsı özellik gösterirler.

S Tipi Asteroitler

S tipi asteroitler bilinen asteroitlerin %17'lik bir kısmını oluşturan en yaygın ikinci türdür. Albedo değerleri 0,20 civarındadır ve orta derecede parlaktırlar. Asteroit kuşağının iç kısımlarında, 3 AB civarında yaygındırlar fakat daha uzaklara gidildikçe sayıları azalmaktadır. Spektrumları 0,7 mikrometreden (μm) daha kısa dalga boylarında orta derecede dik eğimli, 1 μm - 2 μm civarındaysa orta ile zayıf absorpsiyon özelliklerine sahiptir. Yoğunlukları genel olarak 3,0 g/cm3tür. Esas olarak demir ve magnezyum silikatlardan oluşurlar.

M Tipi Asteroitler

M tipi asteroitler kimyasal olarak diğer asteroitlere göre daha fazla metal içeren; yoğunlukları ortalama 8g/cm3, spektrumları bazen 0,75 μm uzun ve 0,55 μm kısa ince olan bir asteroit türüdür. Metalik asteroitler; %80'e kadar Demir ve %20'ye kadar Nikel, İridyum, Paladyum, Platin, Altın, Magnezyum ile Osmiyum, Rutenyum ve Rodyum gibi değerli metallerin karışımından oluşur.

Asteroit Madenciliği Nedir?

Az önce yukarıda saydığımız Nikel, İridyum, Paladyum, Platin, Altın, Magnezyum, Osmiyum, Rutenyum ve Rodyum gibi elementler Dünya'da nadir bulunan fakat oldukça kullanışlı ve değerli elementlerdir. Bu durum da son yıllarda popülerleşen asteroit madenciliğini kavramını ortaya çıkarmıştır.

Asteroit madenciliği, asteroitlerde bulunan değerli metallerin astronotlar veya özel uzay cihazları tarafından alınıp Dünya'ya getirilmesine verilen isimdir. 500 metre çaplı, Platin açısından zengin bir asteroit; Dünya üzerindeki bilinen Platin grubu metal rezervlerinin 1,5 katı Platin içerebilir. Bu durum, kaynakları tükenmekte olan Dünya'mızın hammadde ihtiyacının metalik asteroitlerden karşılanabileceğini göstermektedir.

Asteroitlerdeki değerli elementler.
Platinum Refinery

Meteoritlerde Keşfedilen Organik Moleküller

Japonya'daki Hokkaido Üniversitesi'nden Doçent Yasuhiro Oba'nın öncülük ettiği araştırma ekibi, kondrit içerikli üç asteroit ile yapılan araştırmada asteroitlerin heksametilen tetramin (HMT) bileşiğini içerdiğini keşfetmiştir.

Heksametilen tetramin, C6H12N4 formülüne sahip heterosiklik bir organik bileşiktir. Molekül adamantana benzer, yani dört yüzlü kafes benzeri bir yapıya sahiptir. Dört köşesinde, metilen grupları ile bağlanan nitrojen atomları yer alır. Molekülün şekli bir kafesi andırsa da taç eterler veya daha büyük kriptand yapılarının aksine iç kısmında diğer atomları veya moleküllerin bağlanabileceği bir boşluk yoktur.

Göktaşlarında HMT bulunması, asteroitlerde amonyak ve formaldehit için kararlı bir kaynak olduğu hipotezini doğrulamaktadır.

Güneş sisteminin oluşumunun ilk yıllarında asteroitler, çarpışma ve radyoaktif bozunma sayesinde ısınmış olabilirler. Bazı asteroitler yeterince ısınabilse ve sıvı su bulundursaydı yapılarındaki HMT; formaldehit ve amonyak gibi amino asitler de dahil olmak üzere göktaşlarında bulunan diğer önemli biyolojik moleküllerin sentezinde reaksiyona giren yapı taşlarını sağlamak üzere parçalanabilirdi.

Bu çalışmada kullanılan Murchison göktaşı parçasının beher içindeki fotoğrafı.

• B. Steigerwald. Key Building Block For Organic Molecules Discovered In Meteorites. (10 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: NASA | Arşiv Bağlantısı
  • C. Q. Choi, et al. Asteroids: Fun Facts And Information About These Space Rocks. (22 Kasım 2021). Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: Space | Arşiv Bağlantısı
  • Libretexts. 10.16: Asteroids. (7 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: Chemistry LibreTexts | Arşiv Bağlantısı
  • T. Watson. What Can We Learn From Asteroids?. (30 Haziran 2017). Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: Chemistry World | Arşiv Bağlantısı
  • www.esa.int. Chemistry Of Asteroids As Seen By Gaia. Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: ESA | Arşiv Bağlantısı
  • N. Atkinson. What Are Asteroids Made Of?. (12 Eylül 2015). Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: Universe Today | Arşiv Bağlantısı
  • S. Yarlagadda. Economics Of The Stars: The Future Of Asteroid Mining And The Global Economy. (8 Nisan 2022). Alındığı Tarih: 29 Ocak 2023. Alındığı Yer: Harvard International Review | Arşiv Bağlantısı

Asteroitler M tipi, C tipi ve S tipi olmak üzere üçe ayrılır.

C tipi asteroitler, bilinen asteroitlerin u'ini oluşturan en yaygın asteroit türüdür. Albedo değerleri düşüktür, yoğunlukları yaklaşık 1,7 g/cm3'tür ve genellikle asteroit kuşağının dış kısımlarında bulunurlar.

S tipi asteroitler, bilinen asteroitlerin 'sini oluşturan ikinci en yaygın türdür. Albedo değerleri orta düzeydedir, yoğunlukları genellikle 3,0 g/cm3'tür ve asteroit kuşağının iç kısımlarında bulunurlar.

M tipi asteroitler, diğer asteroitlere göre daha fazla metal içeren bir türdür. Yoğunlukları ortalama 8 g/cm3'tür ve içerdikleri metaller arasında demir, nikel, iridyum, paladyum, platin, altın, magnezyum, osmiyum, rutenyum ve rodyum bulunur.

Asteroit madenciliği, asteroitlerde bulunan değerli metallerin Dünya'ya getirilmesi işlemidir. Bu madenler, Dünya'da nadir bulunan ve ekonomik açıdan değerli olan elementlerdir. Asteroit madenciliği, Dünya'nın hammadde ihtiyacını karşılamak için potansiyel bir kaynak olarak değerlendirilmektedir.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 16/04/2024 16:15:11 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/13939

Isı

Y. Y. Arslan, et al. Asteroit Nedir? Asteroitlerin Kimyasal Yapıları Hakkında Neler Biliyoruz?. (30 Nisan 2023). Alındığı Tarih: 16 Nisan 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/13939
Arslan, Y. Y., Alparslan, E. (2023, April 30). Asteroit Nedir? Asteroitlerin Kimyasal Yapıları Hakkında Neler Biliyoruz?. Evrim Ağacı. Retrieved April 16, 2024. from https://evrimagaci.org/s/13939
Y. Y. Arslan, et al. “Asteroit Nedir? Asteroitlerin Kimyasal Yapıları Hakkında Neler Biliyoruz?.” Edited by Eda Alparslan. Evrim Ağacı, 30 Apr. 2023, https://evrimagaci.org/s/13939.
Arslan, Yusuf Yiğit. Alparslan, Eda. “Asteroit Nedir? Asteroitlerin Kimyasal Yapıları Hakkında Neler Biliyoruz?.” Edited by Eda Alparslan. Evrim Ağacı, April 30, 2023. https://evrimagaci.org/s/13939.