Evrim Ağacı

Pandora Kümesi (Abell 2744): Evren'in Hayaletleri

Fotoğraf sonradan, yapay olarak renklendirilmiştir.
NASA
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu fotoğrafta gördüğünüz, Hubble tarafından çekilmiş, Abell 2744 olarak da bilinen Pandora Kümesi'nin bir fotoğrafı... Bu galaksi kümesi, 4 milyar ışık yılı genişiğinde! 1 ışık yılı, kabaca 10 trilyon kilometredir! Bu fotoğraf içerisinde, 500 civarında galaksi bulunuyor. Her birinin içerisinde yüz milyarlarca yıldız... Onların etrafında da potansiyel olarak sayısız gezegen...

Buraya kadar yeterince ilginç değilse, bir de şunu dinleyin: Fotoğraftaki mavimsi toz bulutu, aslında yıldızlardan yayılan ışık. Ee, ne var bunda diyebilirsiniz. Bu yıldızlar, galaksilerinden 6 milyar yıl kadar önce fırlamış ve başıboş gezen yıldızlar!

Örneğin şu anda bizim yıldızımız olan Güneş, Samanyolu Galaksisi merkezindeki karadeliğin etrafında dönüyor. Tıpkı Dünya'nın, Güneş etrafında dönmesi gibi... Bu yıldızlarsa, galaksilerinin çekim kuvvetinden kurtulmuş yıldızlar ve Evren içerisinde öylece, başıboş bir şekilde savruluyorlar!

Astronomlar, son 6 milyar yıl içerisinde bu küme içindeki 6 ayrı galaksinin bu şekilde parçalandığını ve bunun sonucunda 200 milyar civarında yıldızın etrafa saçıldığını düşünüyorlar. Bu yıldızlar, kümenin toplam parlaklığının yüzde 10'unu oluşturuyor.

Ürkütücü, öyle değil mi?

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 31/05/2020 14:07:19 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2940

“Bu dünyada samimi bir cehalet ve vicdanlı bir aptallıktan daha tehlikeli hiçbir şey yoktur.”
Martin Luther King, Jr.