Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Ötzi Rus Kalpağı Benzeri Bir Şapka Takıyordu

Ötzi Rus Kalpağı Benzeri Bir Şapka Takıyordu DPA/ EURAC

Bu yazı, Spiegel.de isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Ayı postundan bere, geyik derisinden ok kılıfı, oğlak derisinden tozluk: Bilim insanları Buz Adam Ötzi'nin gardrobunun şaşırtıcı biçimde yüksek kalitede olduğunu ortaya çıkardılar. Fotoğraflar gardrobuna ilişkin bilgiler veriyor.

5300 yıllık buzul mumya Ötzi hakkında şu ana kadar, midesinde ne olduğu, hangi hastalıklardan muzdarip olduğu, hangi dövmeleri taşıdığı ve hangi dişlerinin çürük olduğu bilgilerine sahibiz.

Donmuş halde olan bu adam araştırmalar için tükenmez bir kaynak olmayı sürdürmekte, her küçük detay bin yıl önceki hayatın nasıl olabileceğine dair heyecanlı bilgiler veriyor. Bilim insanları 2016 yılında, keşfedilişinin 25. yıl dönümünden kısa bir zaman önce bu buz adam hakkında yeni şeyler ortaya çıkardılar.

Bozen'deki EURAC Araştırma Enstitüsünden bilim insanı Nial O'Sullivan ''Scientific Reports'' isimli akademik dergide, genetik araştırmalara göre beresinin ayı postundan yapıldığını yazıyor.

Ötzi' nin kıyafetleri(sol üstten sağ alta): Çalı tabanlı ayakkabılar ve deri kılıfı, deri palto, deriden kuşak, çalıdan palto, kürk bere, deri tozluklar
DPA/ Institute for Mummies and the Iceman

Ötzi' nin oklarını taşıdığı kılıf daha önce bir kere nitelendirildiği gibi dağ keçisinden değil geyik derisinden oluşuyor. Araştırmacılar vahşi hayvanları işlemesinden dolayı, Ötzi'nin yalnızca hayvancılıkla meşgul olmadığı aynı zaman da avlandığı sonucuna vardılar.

Buz Adam'ın kıyafetleri ilk defa araştırılmadı. EURAC'ta Ötzi'nin araştırıldığı departmandan Albert Zink ''Beresiyle ilgili önceden kısmen çelişkili sonuçlar vardı. Şimdi ise net bir şekilde sonuca ulaştık.'' diyor. ''Yeni olan kıyafetlerin hayvan türlerinden yapıldığını doğru saptayabilmemizdi.'' diye ekliyor.

Heyecan verici bulgular

Araştırmacılar paltosunun ise oğlak ve koyun derisinin kombinasyonundan üretildiğini ortaya çıkardılar. Buna yanı sıra Ötzi' nin tozlukları oğlak derisinden oluşuyor.

Bel bölgesini saran etek benzeri kıyafet örneği ise şimdiye kadarki varsayımların aksine oğlak derisini değil de koyun derisini işaret ediyor. Ve ayakkabısının bağcıkları ayı postundan değil de sığır derisinden oluşuyor.

Ötzi' nin gereçleri(soldan sağa): Taş bıçak, oklar ve yaylar, ok kılıfı, mantar kavı, huş mantarı, huş kabuğu
DPA/ Institute for Mummies and the Iceman

Ötzi' nin sergilendiği soğutulmuş odayı da barındıran Bozen'deki arkeoloji müzesinin yöneticisi Angelika Fleckinger şimdiki bulgularını ''heyecan verici bulgular'' olarak niteliyor. Çalışmalar araştırma metotlarının nasıl geliştiğini ve sonuçların nasıl kesinleştiğini gösteriyor.

Müzeden yapılan açıklamada ''Özellikle son on yılda hızla gelişen bilimsel araştırma imkanları dahilinde olmak üzere, bu Buz Adam ile ilgili yapılan neredeyse 25 yılı aşkın araştırmalar, hayvan postu kalıntılarının hangi hayvanlara ait olduğunu belirlemeye çabalıyordu.'' deniyor.

Çürükleri ve dövmeleri

25 yıl önce 19 Eylül' de İtalya-Avusturya sınırındaki Ötztal Alplerinde dağ yürüyüşü yapan Nürnbergli (Alman) bir çift tesadüfen kardaki bu buzul mumyayı keşfetti.

Bu insanın Bakır Çağı'ndan olduğu ortaya çıktığında ise şaşkınlık oldukça büyük oldu. Ötzi o zamandan beri yoğun bir şekilde araştırılıyor.

Omzunda bulunan çakmak taşından yapılan sivri ok ucu bu adamın bu şekilde öldürüldüğünü açığa çıkardı. Ölümünden kısa bir süre önce başka şeylerin yanında teke keçisi eti de yemiş.

Çürükleri ve diş iltihabı olduğu, Borelyaz hastalığından ve stresten çektiği biliniyor. Tıpkı laktoz intoleransı olduğu ve vücudundaki 61 dövme gibi, göz rengi, DNA' sı ve kan grubu da iyi biliniyor. Ayrıca yüzünün rekonstrüksiyonu konusunda da denemeler oldu.

1. Çeviri Kaynağı: Spiegel.de | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 03/12/2020 19:03:15 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7118

“Herkes önemlidir. Herkesin bir rolü vardır. Herkes bir değişim yaratabilir.”