Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Geçtiğimiz sene içerisinde NASA'nın bütçesinin azaltılacağı söylenmiş ve tüm Dünya ayağa kalkmıştı. Dünya'nın en kaliteli uzay araştırmalarını yürüten Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Ajansı, hak ettiğinin binde birini bile almadığını, daha fazla desteklenmesi gerektiğini savunanlar seslerini yükselttiler. Ancak karşı tarafta da sayısı azımsanamayacak bir çoğunluk vardı. Bu kitle, halka ve refaha yönelik yapılacak harcamaların NASA için çarçur edildiğini iddia ediyordu. Öyle ki, NASA'nın ABD'nin tüm bütçesinin %20'sini işgal ettiğini bile iddia etmişler ve NASA'nın kapatılmasının kimseye zararı olmayacağını söylemişlerdir. Hatta bazıları, NASA'nın Dünya'nın sınırlarını aşması sebebiyle, "şeytanın işi" olduğunu bile söyleyerek, NASA'yı lanetlemekteydi.

NASA'nın bilim açısından değerine ve önemine değinmeyeceğiz bile. Bunu tartışma konusu yapmak bile bize göre abesle iştigaldir. Elbette doğruları, yanlışları, eksikleri, fazlaları vardır, bu ayrı bir konu. Ancak NASA'nın küçültülmesi veya kapatılması, bilime tutku duyan bir insan için kabul edilemezdir. Neyse ki böyle bir durum yaşanmadı ve NASA halen yaptığı müthiş işleri sürdürüyor.

Burada asıl değinmek istediğimiz ise NASA'nın bütçesi... İddiaların aksine, NASA'nın yıllık bütçesi, ABD'nin yıllık bütçesinin %20'sini değil, %0.6'sını, yani binde altısını oluşturuyor! Bırakın NASA'nın yıllık bütçesini, NASA'nın kurulduğu ilk günden bu yana aldığı bütçenin toplamı bile, ABD'nin sadece geçen sene askeriyeye harcadığı bütçeden daha küçük!

Ekteki görselde, yeşil çubuk, ABD'nin bilime ayırdığı bütçenin tamamını gösteriyor. Bunlar, Ulusal Bilim Vakfı, NASA, Enerji Bakanlığı ve Ulusal Sağlık Enstitüsü arasında paylaşılıyor ve NASA'nın bütçesi, o çubuk içerisinde yukarıdan ikinci sırada gösteriliyor. Ortadaki kırmızı renkli olan ise, ABD'nin askeriyeye ayırdığı bütçeyi gösteriyor. Bunlar, nükleer güvenlik, vatan güvenliği, gazi hizmetleri ve Savunma Bakanlığı arasında bölüşülüyor ve toplam askeri bütçe, ABD'nin bilime ayırdığı bütçenin 15-20 katı kadar! NASA'nın bütçesinin ise 75-100 katı kadar! En sağdaki mavi çubuk ise, NASA'nın 50 küsür yıllık tarihindeki toplam bütçesini gösteriyor. Aradaki fark, halen aşikar. Sadece 2011 senesinde yapılan askeri harcamalar, NASA'nın 50 küsür yıllık toplam bütçesinden daha fazla!

Dolayısıyla, NASA'nın halk ve bilim insanları tarafından desteklenmesi ve bütçesinin arttırılması şart. Unutmayınız ki gezegenimizi yok edecek kadar büyük bir göktaşı ile mücadele edeceğimizde, Irak'taki, Türkiye'deki petrol ya da herhangi bir siyasi arzu, neredeyse hiçbir işimize yaramayacaktır ve önemi de kalmayacaktır.

Kaynak: IFLS

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/11/2019 09:33:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1347

“İki insan, hiçbir zaman birebir aynı kitabı okumamıştır.”
Edmund Wilson