Bu Reklamı Kapat

NASA, Bazı Tahminlere Göre 10.000 Katrilyon Dolar Değerinde Olan 16 Psyche Asteroidine 2026 Yılında Ulaşacak!

Katrilyonlarca Dolar Değerindeki Asteroide Fırlatılacak 16 Psyche Görevine Son 100 Gün Kaldı!

• Uzay Mühendisliği

Bu haber 11 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

NASA, Arizona Devlet Üniversitesi (ASU), Jet Tahrik Laboratuvarı (JPL), SpaceX ve Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) gibi çok sayıda kurumu bir araya getiren Psyche görevi, 16 Psyche isimli bir asteroidi ziyaret etmek üzere kolları sıvadı.

Bu, sıradan bir görev değil: Önceden yayınlanan çalışmalara göre, aslen "düzgün oluşamamış bir gezegen çekirdeği" olduğundan kuşkulanılan 16 Psyche'nin sadece yüzeyine ulaşmayı başaran madenlerinin değeri 10.000 katrilyon (10 kentilyon) dolar değerinde olabilir.[1], [2]

Bu Reklamı Kapat

2021 yılında yayınlanan yeni bir çalışmaysa, cismin %82.5 oranında metal, %7 oranında düşük demirli piroken ve %10.5 oranında karbonöz kondrit (taş) yapıda olduğunu ve deliklilik oranının (porosite) %35 civarında olduğunu gösterdi.[3] Bu, 10 kentilyonluk değeri biraz düşürerek Psyche'nin diğer asteroidlerle benzer özellikte olduğuna işaret etse bile, diğer asteroitlere göre çok daha büyük olan Psyche, halen inanılmaz değerli ve bilimsel çalışmalar için fazlasıyla çekici bir gök cismi. Şöyle düşünebilirsiniz: Mars ile Jüpiter arasındaki asteroit kuşağındaki tüm kütlenin %1'i, 16 Psyche üzerinde toplanmış halde!

Psyche Görevi'nin 2022 yılının Ağustos ayında fırlatılması bekleniyor. Bu yazının güncellendiği tarih olan 22 Nisan 2022 itibariyle sadece 100 gün kaldı; ancak yazıyı okuduğunuzda Psyche'nin fırlatılmasına ne kadar kaldığını buradan öğrenebilirsiniz. Görevin resmi sitesi, bu fırlatmanın önemini şöyle anlatıyor:

Bu Reklamı Kapat

Tarihte ilk kez kaya veya buzdan değil, metalden yapılmış bir dünyayı keşfetmeye gidiyoruz.

16 Psyche Nedir?

17 Mart 1852 yılında İtalyan astronom Annibale de Gasparis tarafından keşfedilen 16 Psyche, Antik Yunan mitolojisinde "ruhun tanrıçası" olarak bilinen Psyche'nin adını almıştır. Psyche, yaklaşık 226 kilometrelik çapa ve 165.800 kilometrekare yüzey alanına sahip, M-tipi metalik (nikel-demir) bir asteroittir. Bu özellikleri, onu asteroit kuşağının en büyük 10 cisminden birisi ve bu tür asteroitlerin Dünya'ya en yakın ve bilinen en büyüğü yapmaktadır.

Bir sanatçının asteroit 16 Psyche konsept çizimi.
Maxar/ASU/P.Rubin/NASA/JPL-Caltech

Kütlesi, Ay'ın yüzde biri kadardır ve Dünya'ya olan uzaklığı 378 milyon ila 497 milyon kilometre (2.5-3.3 astronomik birim) arasında değişmektedir. Yani 16 Psyche, Mars ve Jüpiter'in yörüngeleri arasında, Güneş'in etrafında dönmektedir.

16 Psyche Asteroidinin Mars ve Jüpiter arasındaki yörüngesi.
Arizona State University

16 Psyche asteroidinin, gerçek bir asteroid değil de daha ziyade bir "gezegensel çekirdek" olduğu düşünülmektedir. Yani Güneş Sistemi'nin oluşması sırasında 16 Psyche de bir gezegen olma yolunda ilerlemiş; ancak büyük ihtimalle bir diğer gezegenin veya ön-gezegenin kendisine çarpması sonucu bu süreci tamamlayamayarak Güneş Sistemi'nin daha uzak kısımlarına savrulmuştur. Bu çarpışmalar, Sistem'in oluşumu sırasında oldukça yaygındı; örneğin Ay'ın da Mars büyüklüğündeki bir ön-gezegenin Dünya'ya çarpması sonucu oluştuğu düşünülmektedir. Psyche'ye çarpan diğer cisimler, bu ön-gezegenin dış katmanlarını eritmiş ve geriye 16 Psyche Asteroidi'ni bırakmıştır.

16 Psyche asterodini oluşturan çarpışma

Psyche Görevinin Amacı Nedir?

Psyche Görevinin ana hedefi, 16 Psyche Asteroidini ziyaret edip yaklaşık 21 ay boyunca asteroidin gitgide yakınlaşan 4 farklı yörüngesinde, farklı alanlar için veri toplamaktır. Bu görev için, Psyche'ye gidecek özel bir araç inşa edilecektir.

Maxar Technologies tarafından inşa edilecek olan Psyche uzay aracı, yaklaşık olarak bir tenis kortu büyüklüğündedir. Uzay aracının gövdesi bir arabadan biraz daha büyüktür ve yaklaşık olarak bir basketbol potası kadar uzundur.

Psyche Uydusunun gerçek boyutu.
Arizona State University - Nasa

Uzay aracının genişliği 7.34 metre, uzunluğu 24.76 metre olacaktır. Ana vücudunun uzunluğu 3.1 metre, genişliği ise 2.4 metre olacaktır. 16 Psyche asteroidine gidiş yolunda geçireceği zaman toplam 3.4 yıl olacaktır. Toplam maliyeti ise 850 milyon dolar olacaktır.

Uzay aracı, bir Gama Işını ve Nötron Spektrometresi, bir Multispektral Görüntüleyici, bir Manyetometre ve bir X-bant radyo telekomünikasyon sistemi içerecektir.

Psyche Görevi, ayrıca derin uzayda ve Dünya'daki bir sonda arasında iletişim kurmak için fotonlardaki verileri kodlayan Derin Uzay Optik İletişimi adı verilen karmaşık ve yeni bir lazer iletişim teknolojisini de test edecek.

Bu Reklamı Kapat

Derin Uzay Optik İletişimi (İng: "Deep Space Optical Communications" veya kısaca "DSOC"), NASA'nın Psyche görevi için kullanacağı bir iletişim ve hızlı veri iletimi teknolojisidir. Bu teknoloji, anten kütlesi, hacmi veya gücünde artışa neden olmadan, mevcut radyo frekansı teknolojisine göre iletişim performansını 10 ila 100 kat artırmayı amaçlayan, henüz geliştirilmekte olan bir lazer uzay iletişim sistemidir. Derin Uzay Optik İletişimi mimarisi, bir aşağı bağlantı lazer ışınının geriye doğru işaretlenmesini mümkün kılmak için görüş hattı stabilizasyonuna yardımcı olmak için Dünya'dan bir lazer işaretçisi iletmeye dayanır. Proje, NASA'nın Pasadena, Kaliforniya'daki Jet İtki Laboratory (JPL) tarafından yönetilmektedir.

Psyche Görevi Çizelgesi

Psyche uzay aracının fırlatmadan sonraki görev çizelgesi şöyle planlanıyor:

• Fırlatma: 2022 yılında gerçekleşecek.
  • Güneş Enerjili Seyir: 3,5 yıl sürecek. 2023'te Mars etrafında bir Yerçekimi Sapanı manevrası yapılacak ve sonrasında 16 Psyche Asteroidi'ne ulaşacak.
  • Hedefe Ulaşma: 2026 yılında gerçekleşecek.
  • Gözlem Süresi: 16 Psyche Asteroidinin farklı yörüngelerinde 21 ay geçirecek.
Psyche uydusunun, Dünyadan 16 Psyche Asteroidine gidiş yolu.

Psyche Görevinin Bilimsel Amaçları

Elbette böylesi bir görev, bir dizi bilimsel amaca da sahip olacaktır. Bunlar arasında:

• 16 Psyche'nin yüzeyinin topografisini karakterize etmek,
  • 16 Psyche'nin bir çekirdek mi yoksa erimemiş bir kalıntı mı olduğunu belirlemek,
  • Yüzeyinin göreli yaşını belirlemek,
  • 16 Psyche'nin, Dünya'nın yüksek basınçlı çekirdeği ile aynı elementleri içerip içermediğini belirlemek,
  • Psyche'nin Dünya'nın çekirdeğinden daha fazla oksitleyici veya daha fazla indirgeyici koşullar altında oluşup oluşmadığını belirlemek.
Psyche Görevinin, 16 Psyche Asteroidin de yörüngede 21 ay sürmesi planlanan araştırma yörüngeleri
Arizona State University

2022 yılında fırlatılacak olan Psyche uydusu, sadece 16 Psyche Asteroidi hakkında değil, Güneş Sistemi'nin ilk anları hakkında da bize bilmediğimiz çok bilgi verecek. 2023 yılında Mars'ın yanından geçip kütleçekim sapanı adı verilen bir manevra yardımıyla, yakıt, zaman ve gider açısından tasarruf yaparak hedefine ulaşacak. Bu manevra sırasında uzay araçları, hız ve yönlerini değiştirmek için bir gezegenin veya başka bir astronomik aracın kütleçekim etkisinden faydalanırlar. 2026 yılında Psyche uydusu, 16 Psyche asteroidine ulaşacak ve 21 aylık araştırma görevine başlayacak.

16 Psyche asteroidinin en büyük önemi ise şu: Bu görev, Asteroit Madenciliği olarak bilinen sıra dışı ve oldukça kârlı olabilecek bir uzay madenciliğini başlatacak ilk adım olabilir. Az önce bahsettiğimiz 10 kentilyon dolar değeri, bilim insanları arasında tartışmalı bir konu, çünkü yapılan bir diğer analiz, asteroidin sanılandan çok daha az metal içeriyor olabileceğini göstermektedir.[3], [4] Yine de yeni tahminler bile asteroidin değerinin Dünya'da bulunabilecek herhangi bir madenden binlerce kat değerli olabileceğini düşündürmektedir.

Bu Reklamı Kapat