Evrim Ağacı

Koprolit Temizliği: Hamamböcekleri, Modern Türleri Dinozor Kakası İçinde Yaşamaktan Kurtardı!

Jurassic Park filminde hasta bir Triceratops tarafından bırakıldığı söylenen dışkıyı inceleyen bilim insanları.

PLOS One dergisinde yayımlanan bir makale, şu sözlerle başlıyor:

Dinozorlar şüphesiz ki çok fazla dışkı bıraktırlar. Peki onların arkasını kim temizledi?

Müzelerde, taşlaşmış dinozor kakalarına (buna koprolit deniyor) dair birçok örnek bulunmaktadır, ancak bunların miktarı, aslında olması gereken miktara göre çok daha azdır. Öyle ki, belki de günümüzde Mesozoik hayvan pisliklerinden oluşan dağlar içerisinde yürümemiz gerekirdi. Ancak hamamböcekleri, bizi bu dışkı havuzundan kurtarmış olabilir. Konuyu inceleyen makalenin girişinin devamı şu şekilde:

Bok böcekleri ve sinekler Mesozoik Dönem'in büyük bir kısmında, oldukça az sayıda bulunmaktaydılar. Dolayısıyla [dinozorların pisliğini temizleme görevine] aday olan canlıların başında Blattulidae olarak bilinen, soyu tükenmiş hamamböcekleri geliyor. Bu canlıların yaşadıkları zaman aralığı, herbivor dinozorlarla aynıdır. Bu hipotezi test etme fırsatı, Lübnan'dan çıkarılan bir reçine içerisindeki tam gelişmemiş bir hamamböceğinden çıkarılan koprolitlerle (antik dışkı) mümkün oldu. Bu dışkı, sinkotron X-ışını mikrotomografisi kullanılarak incelendi.

Hacmin %1.06'sı, düzgün kenarlı odun parçalarından oluşmaktaydı ki bunun büyüklüğü dağılımı, dış ön-sindirimi doğrudan doğrulamaktadır. Büyük parçacıkların (az miktarda odun ile birlikte) bulunuyor olmasından ötürü mantarların yaptığı ayrıştırma işlemi göz ardı edilebilir ve odun üzerinde hasarların olmayışı, bunların otçul dinozorlardan gelmekte olabilceğini göstermektedir. Daha küçük parçacıklar biyokimyasal olarak hamamböceğinin arka sindirim kanalında parçalanmıştır. Bu da, dinozor dışkısından beslenen hamamböceklerinin sindirim kanalına, lignin ayrıştırıcı termit ve hamamböceği endosimbiyontunun transfer edilmiş olabileceğini göstermektedir.

PLOS One

Uzun lafın kısası, her ne kadar konu biraz teknik olsa da, günümüz hamamböceklerinin evrimsel süreçteki ataları, 65 milyon yıl önce yok olan dinozorların arkalarında bıraktığı dışkıları yiyerek Dünya'yı bir dinozor pisliği çölünden kısmen de olsa arındırmış olabilirler.

Teşekkürler hamamböcekleri!

• P. Vršanský, et al. (2013). Cockroaches Probably Cleaned Up After Dinosaurs. PLOS One | Arşiv Bağlantısı.
  • J. Diaz. Cockroaches Saved Humans From Living On A Planet Made Of Dinosaur Poop. (2013, Aralık 10). Alındığı Tarih: 10 Mart 2019. Alındığı Yer: Gizmodo | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 31/05/2020 19:51:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1772

“Doğa ile savaş halindeyiz. Eğer kazanırsak, kaybedeceğiz.”
Hubert Reeves