Evrim Ağacı

Kaplanlarda Çizgiler Neden Evrimleşti?

Kaplanların Derileri de Çizgilidir!

Kaplanlarda Çizgiler Neden Evrimleşti?

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Kaplanların çizgileri, sadece kıllarında değil, aynı zamanda derilerinde de bulunur. Bu çizgiler, olasılık matematiği dolayısıyla neredeyse hiçbir zaman birbiriyle aynı değildir. Bunun sebebi, buradaki yazımızda detaylarını anlattığımız gibi, parmak izlerimizin birbirine benzemesinin matematiksel olarak neredeyse imkansız olmasıyla aynıdır: Genetik altyapı ve stokastik gelişim süreci, büyük oranda rastgele olan desenler oluşturmaktadır. Neredeyse tamamen öngörülemez bir örüntüyle oluşan bu desenlerin birebir aynı olma ihtimali çok düşüktür (ancak sıfır değildir).

Bu desenlerin kedigillerde, insanların yüzlerindeki farklılıklar gibi, sürüdeki bireyleri tanıma amacıyla evrimleştiği düşünülmektedir. Çoğunun renk körü olduğu düşünülen kaplanlar, birbirlerine baktıkları zaman renkli desenler değil, farklı tonlarda renk bantları görürler. Bu sayede birbirlerini ayırt edebilirler. Aynı mekanizmanın zebralarda da benzer sebeplerle evrimleştiği düşünülmektedir.

Aynı zamanda bu çizgiler, orman şartlarında kamuflaja katkı sağlamaktadır. İnce çalıların ve ağaç gövdelerinin olduğu bir ortamda, avlarına hiç fark ettirmeden, onların çok daha yakınına gelebilmesini sağlamaktadır. Bu sebeple melanistik (simsiyah) veya albino (bembeyaz) kaplanlar, orman şartlarında neredeyse her zaman elenirler; ancak koruma altındayken çoğalabilirler.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/06/2020 18:00:44 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2830

“Cesaret, erdemdir ve cesur olmanın tek yolu cesaret etmektir. Nasıl ki yüzme öğrenmek için yüzmeniz gerekirse, cesur olmak için de cesaret gerekir.”
Marie Daly