Evrim Ağacı

İnsan Yumurtaları, Bazı Erkeklerin Spermini Diğerlerine Tercih Ediyor!

Yumurta ve spermleri gösteren bir çizim
Flickr
Tavsiye Makale

İnsan yumurtaları spermleri cezbetmek için kimyasal sinyaller kullanır. Stockholm Üniversitesi ve Manchester Üniversitesi NHS Vakfı tarafından yapılan yeni araştırmalar, yumurtaların spermi “seçmek” için bu kimyasal sinyalleri kullandığını gösteriyor. Farklı kadın yumurtaları mutlaka partnerlerinkini değil farklı erkeklerin spermlerini cezbetmeyi tercih edebilir.

Bu yazı, Stockholm Üniversitesi isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnsanlar eşlerini seçmek için çok zaman ve enerji harcarlar. Stockholm Üniversitesi ve Manchester Üniversitesi NHS Vakfı Vakfı'ndan (MFT) araştırmacılar tarafından yapılan yeni bir çalışma, eş seçiminin cinsel ilişkiden sonra bile devam ettiğini gösteriyor - görünüşe göre insan yumurtaları spermi “seçebiliyor”. Stockholm Üniversitesinde Doçent olan John Fitzpatrick şöyle diyor:

İnsan yumurtaları spermi döllenmemiş yumurtalara çeken kimyasal cezbediciler (kemoatraktant) olarak adlandırılan kimyasallar salar. Yumurtaların belirli spermleri seçmek için bu kimyasal sinyalleri kullanıp kullanmadığını bilmek istedik.

Araştırmacılar, spermlerin yumurtaları çevreleyen ve kimyasal cezbediciler içeren foliküler sıvıya nasıl tepki verdiğini incelediler. Farklı kadınlardan gelen foliküler sıvıların bazı erkeklerden gelen spermleri diğerlerinden daha fazla çekip çekmediğini öğrenmek istediler.

Mikroskobik Eş Seçimi

Profesör Fitzpatrick şöyle diyor:

Bir kadının foliküler sıvısı bir erkeğin spermlerini cezbetmede daha iyiyken, başka bir kadının foliküler sıvısı farklı bir erkekten gelen spermleri çekmede daha iyiydi. Bu, insan yumurtaları ve spermleri arasındaki etkileşimlerin kadınların ve erkeklerin özel kimliğine bağlı olduğunu gösteriyor.

Yumurta mutlaka kadının eş seçimi ile aynı fikirde olmayabilir. Araştırmacılar, yumurtaların her zaman eşin spermlerini başka erkeklerin spermlerine tercih etmediğini buldular.

Peki bu seçimi yapan yumurta mı yoksa sperm mi? Profesör Fitzpatrick, spermin sadece yumurtaları döllemek işinden sorumlu olduğunu bu yüzden seçici olmasının mantıklı olmadığını açıkladı. Öte yandan, yumurtalar yüksek kaliteli veya genetik olarak uyumlu spermleri seçerek fayda sağlayabilir.

Bu çalışmanın kıdemli yazarı ve MFT'nin bir parçası olan Saint Marys Hastanesi Üreme Tıbbı Bölümü Bilimsel Direktörü Profesör Daniel Brison şöyle diyor:

Yumurtaların spermleri seçtiği fikri gerçekten de insan doğurganlık araştırmaları için oldukça yeni.

Manchester Üniversitesi Fahri Profesörü şunları ekliyor:

Yumurtaların ve spermlerin nasıl etkileşimde bulundukları üzerine yapılan araştırmalar kısırlık tedavilerini geliştirmemize ve nihayetinde çiftlerde 'açıklanamayan' kısırlık nedenlerinden bazılarını anlamamıza yardımcı olabilir. Bu araştırmaya katılan ve gelecekte kısırlık ile mücadele eden çiftlere fayda sağlayabilecek olan bu bulgulara katkıda bulunan herkese teşekkür ederim.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/07/2020 16:30:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8878

“Tutsak bir kraldansa, özgür bir kuş olmak yeğdir.”
Hollanda Atasözü