Tüm Reklamları Kapat

Hastaneleri Koruyan Mikrop Avlayıcı Robotlar!

1 dakika
  • Biyoteknoloji

Stanford Bay Area Hastanesi öldürmesi hayli güç olan bir düşmanla, süper mikroplarla savaşmak için yüksek teknolojik bir silah kullanıyor. "Süperböcekler" hastanelerde yayılıp ölümcül sonuçlara yol açabilen ilaca dayanıklı mikroskobik canlılardır. Aslında, hastaneler bir 'aranıyor' listesi çıkarsa, MRSA ve C. diff listenin en başında gelirdi.

Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi'nin yeni bir raporuna göre, her yıl bir milyon kişi süperböcek denen ve var olan antibiyotiklere karşı direnç geliştirmiş olan hastane mikrobuna yakalanıyor. Stanford gibi yoğun hastanelerde, bu mikroplardan kurtulmak büyük bir öncelik oldu. Enfeksiyon Önleme ve Kontrol Müdürü Sasha Madison şöyle diyor: "Hastanede asıl görevimiz bu organizmaların yayılmamasını güvence altına almak."

Tüm Reklamları Kapat

Korunmada ilk adımı halâ hastane odaları ve ameliyathanelerin ağartıcı ya da güçlü antiseptiklerle titizce temizlenmesi oluşturuyor. Fakat tehdit öyle ciddiye alınıyor ki, Stanford Hastanesi R2-D2'nun biraz kötüsü gibi görünen, mikrop öldürücü bir robot silah kiralayıp getirdi. Oda Hizmetleri Müdürü Brad Igler robotun mikropları "ışık hızıyla" öldürdüğünü söylüyor:

Robotun tepesi yukarı kalkıyor ve yanıp sönen silindir şeklinde bir UVC ampul çıkarıyor. Bakterileri öldüren bu yanıp sönen ışıklar.

Robot, Xenex adlı bir firma tarafından üretiliyor. Sadece hastası taburcu edilmiş ya da o anda dışarıda olan odalara getiriliyor. Morötesi ışığın potansiyel tehlikesinden ötürü, teknisyenler zamanlayıcıyı kurup odadan çıkıyorlar. Xenex kafasını uğursuz bir şekilde kaldırdıktan sonra, odayı UVC diye bilinen mor ötesi ışık atımları ile bombalamaya ve bakterileri öldürmeye başlıyor.

Tüm Reklamları Kapat

UVC ışığı mikroorganizmaların hücresel yapılarına zarar vererek iş görüyor. Firmaya göre, ağartıcıdan kabaca yirmi kat daha etkili. Madison şöyle anlatıyor:

Sadece, ve özellikle zorlu mikropları, öldürmeye yarıyor. Öldürmesi en zor olanlardan biri de Clostridium difficile mikrobu...

Yaklaşık 15 dakika sonra görünmez katliam tamamlanıyor. Ama tabii pekçok yüksek teknoloji silahta olduğu gibi, bu iş birim başı 80.000 $ gibi bir ücrete geliyor. Yine de, Amerika Birleşik Devletleri'nde yılda 23.000 ölümün sorumlusunun bu süperböcekler olduğu düşünüldüğünde Stanford bu bedele değdiğini düşünüyor. Igler şöyle söylüyor: "Eğer bir ya da iki hastane mikrobu kaynaklı enfeksiyonu engelleyebilirsek, bu bedele değmiş oluyor."

Bu arada, Stanford çalışanları halâ yüzeyleri geleneksel temizleyicilerle temizliyor; morötesi ışık ilave güvenlik için ek olarak kullanılıyor.

1. Çeviri Kaynağı: ABC | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/02/2023 12:54:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2062

Veri Bilimi
Radyo
Nüfus

T. Didion, et al. Hastaneleri Koruyan Mikrop Avlayıcı Robotlar!. (21 Mart 2014). Alındığı Tarih: 6 Şubat 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/2062
Didion, T., Kayadelen, Ö., Bakırcı, Ç. M. (2014, March 21). Hastaneleri Koruyan Mikrop Avlayıcı Robotlar!. Evrim Ağacı. Retrieved February 06, 2023. from https://evrimagaci.org/s/2062
T. Didion, et al. “Hastaneleri Koruyan Mikrop Avlayıcı Robotlar!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Övgü Kayadelen, Evrim Ağacı, 21 Mar. 2014, https://evrimagaci.org/s/2062.
Didion, Tim. Kayadelen, Övgü. Bakırcı, Çağrı Mert. “Hastaneleri Koruyan Mikrop Avlayıcı Robotlar!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Övgü Kayadelen. Evrim Ağacı, March 21, 2014. https://evrimagaci.org/s/2062.