Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Fas suikastçi sineği (Pogonosoma maroccanum)

Pogonosoma maroccanum türü erişkin birey.
Gökhan Eren
Pedram Türkoğlu Editör Pedram Türkoğlu
2 dakika
2,275 Okunma Sayısı
Not Ekle
Fas suikastçi sineği
  • Bilimsel Adı Pogonosoma maroccanum
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Fas suikastçi sineği
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Morocco robber fly
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Avcı sinekler veya Suikastçi sinekler ailesi diye bilinen Asilidae ait bir tür olan Fas suikastçi sineği (Pogonosoma maroccanum) 21 temmuz 2017 yılında Sakarya'nın Karasu ilçesinde gözlemledik.

Gövde uzunluğu 15 ile 32 mm arasındadır. Siyah renkteki gövdesi üzerinde çoğunlukla kırmızımsı turuncu kıl benzeri keratin filamentler vardır. Suikastçi sinekler (Asilidae) ailesinin en dikkat çekici türlerinden biridir. Coxa (kalça), trochanter ve femur (uyluk) siyah, tibia (bacak) ve tarsus (ayak) kırmızımsı-turuncu renktedir.

Pogonosoma maroccanum, avcı sinekler veya suikastçi sinekler (Asilidae) ailesine ait bir türdür. Bombus arıları görünümünde olan Bombyliidae sinek ailesi ile uzaktan akrabadırlar. Bilinen en büyük sineği de içeren Mydidae (Mydas sinekleri) ailesiyle ise yakın akraba oldukları düşünülüyor.

Sakarya'da kütük üzerinde güneşlenirken gözlemlediğimiz erişkin birey. Tibia ve sonrasındaki turuncu kıl benzeri filamentler ayırıcı tanı sağlıyor.
Gökhan Eren

Biyolojik çeşitlilikleri orman ekosistemlerinde genellikle daha düşüktür. Asilidae ailesinde bulunan türler genellikle açık, güneşli ve kuru, hatta kurak olan habitatlarda yaşarlar. Açık veya dağınık bitki örtüsünü tercih ederler. Tipik habitatları arasında savan, orman bozkır, açık bozkır, yarı çöl ve makilik alanlar bulunur. Avrupa'da görüldüğü bölgeler Fransa, Avusturya, Almanya (şüpheli kayıt), İtalya, Malta, Arnavutluk, Slovakya, Sırbistan, Karadağ, Yunanistan, Polonya (şüpheli kayıt), Romanya, Bulgaristan, Macaristan. Asya'da Rusya (orta ve güney Avrupa bölgesi), Çin, Türkiye, İran. Afrika kıtasında ise Fas, Cezayir, Nijerya (şüpheli kayıt) ve Etiyopya (şüpheli kayıt).

Tüm Asilidae ailesi türleri gibi Pogonosoma maroccanum da avlarını uçarken yakalar ve kurbanlarına nörotoksik ve proteolitik enzimler içeren tükürük enjekte eder. Bu türlerin diyet bileşenlerinin % 85'inden fazlasını Diptera, Coleoptera, Hymenoptera, Hemiptera ve Lepidoptera takımların türleri oluşturur.

Dişiler, bitkilerin üzerine veya toprak, ağaç kabuğu veya odun içindeki yarıklara yumurtalarını bırakırlar. Yumurtlama alışkanlıkları türlere ve spesifik yaşam alanlarına bağlıdır; türlerin çoğu yumurtalarını kitleler halinde bırakır ve bunlar daha sonra kireçli bir koruyucu ile kaplanır. Larvaları toprakta veya çevrelerinde oluşan diğer çürüyen organik maddelerde yaşar. Larvalarda avcıdır, diğer yumuşak gövdeli böceklerin yumurta veya larva beslenirler. Larvaları kışı toprakta pupa olarak geçirirler. Pupalar toprak yüzeyine göç eder ve birer erişkin olarak ortaya çıkar. Tamamen gelişim, türlere ve çevresel koşullara bağlı olarak 1-3 yıl arasında değişmektedir. Ilık bölgelerde larva büyümesinin daha hızlı olduğu ve birçok Asilidae türünün bir yıldan fazla yaşadığını düşünülmektedir.

Menülerinde güveler, kelebekler, karıncalar, çekirgeler, arılar, sinekler, örümcekler ve hatta kendilerinden hacimce büyük olan kızböcekleri ve yusufçuklar bulunur.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/01/2021 05:03:15 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7700

Not Ekle

“DNA'nın gerçek büyüsü, arada bir hata yapıyor olmasıdır. Eğer bu özelliği olmasaydı, şu anda halen oksijensiz solunum yapan bakterilerdik ve müzik üretemiyor olurduk.”
Lewis Thomas