Evrim Ağacı

Eğer Diğer Gezegenlerde Yaşamak İstiyorsak, Genlerimizle Oynamamız Gerekebilir!

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Eğer diğer gezegenleri kolonize etmek için genlerimizi değiştirmenin iyi bir fikir olacağı henüz aklınıza gelmemiş bir fikirse... Merak etmeyin; bilim insanları onun üzerinde de çalışıyor!

Birçok alandan bilim insanı, Dünya'ya yaşanamaz hale gerektirecek kadar zarar verecek olursak (ya da bir diğer bakış açısına göre, bu zararı verdiğimizde), uzak ve yaşaması zor galaktik evlere taşınmamız önündeki engelleri tespit ediyor. Diyelim ki uygun bir gezegen bulduk; orada uzun süre kalmayı başarabilecek miyiz? Sahi, bizi bu kadar özel yapan ne?

Bu sorular 13 Mart 2014'te HMS Genetik Bölümü'nün ev sahipliği yaptığı "Genetik, Biyomedikal ve Uzayda İnsan Deneyimleri" başlıklı, ayakta duracak yerin kalmadığı, pizzayla enerji toplamış ve sınırsız merak dolu kalabalığın olduğu serbest stil sempozyumdaki soruların sadece birkaçıydı.

Konuşmacılar, uzay seyahati ve uzak diyarların keşfinin anahtarının genlerimizde saklı bazı etkenlere bağlı olduğunu net bir şekilde ortaya koydular. Kozmik ışınlara maruzken yerçekimsiz ortamda yaşamak, farklı insanları farklı şekillerde etkileyebilir. Bilim insanları, bu durumu hangi genlerin, neden kolaylaştırdığını ya da zorlaştırdığını anlamak istiyor.

Ve aynı zamanda, kabul edelim: Uzay üzerine kafa yormak oldukça havalı!

Genetiğin Uzay Görevlerindeki Rolü

Oturum, hazırlanan birbirinden tamamen farklı sunumlar ve seyircinin sesli düşündüğü doğaçlamalarla bir araya gelerek sınırı olmayan tartışmalara ev sahipliği yaptı.

Sempozyumdan önce, ikisi de HMS'de genetik profesörü olan yardımcı organizatörler Ting Wu ve Susan Dymecki, insanların gezegen dışında başarı elde edebilmelerinde genetiğin büyük rol oynadığını düşündüklerini açıkladılar. Wu şöyle diyor:

Biz bir tıp fakültesiyiz. İnsanları uzaya gönderme fikrine katılsanız da katılmasanız da biz bu gezegende ya da gezegen dışında insanların sağlığından sorumluyuz.

Uzayda insanların karşılaştıkları tek sorun meşhur kas / iskelet güçsüzlükleri ve uyku bozukluğu değil. Hangi araçların insanları gezegen dışına taşıyacağı konusu bir yana, uzay araçlarında şu anda fiziksel rahatsızlıkların yanında davranışsal ve nöropsikiyatrik sıkıntılar da baş gösteriyor. Oralar, ıssız.

En yakın komşularımızdan olan Mars'a yapılacak bir yolculuk bile, insanlar şöyle dursun, robotlar için bile korkutucu! Sempozyum konuğu olan ve Jet İtim Laboratuarı'nda mekanik sistemler yöneticisi Adam Steltzner, gezegen hakkında bildiklerimizi gözler önüne seren fevkalade çalışması bunun bir örneği. Ya da astronotlar ve görme sorunları ve baş ağrıları dahil karşılaştıkları sorunlar üzerine çalışan, Ulusal Uzay Biyomedikal Araştırmaları Enstitüsü'nün bilim ve sanayi forumunda ikinci başkan ve Baylor Tıp Fakültesi'nde farmakoloji ve uzay tıbbı alanında yardımcı doçent olan Dorit Doniviel'in çalışması...

Uzaya Odaklanmak...

HMS genetikçileri uzay ve bilimsel odakları arasındaki ayrımlar hakkında konuştu. Susan Dymecki eski Sovyetler Birliği'nin uzay programında kozmonotların uçuş halindeyken satranç oynamasının neden yasak olduğunu düşünerek başladığını söylüyor. Sebep, asabiyet ve dürtülere hakim olamamak ile ilgili...

HMS genetik profesörü David Sinclair için bu ayrım, insanlarda var olan çeşitlilikten gelen potansiyel avantajları içeriyor ve yüz binlerce yıla yayılan uzak mesafe yolculukları sırasında yaşlanmayı engellemek için genetiğimizi kullanıyor. HMS genetik profesörü Bruce Yankner uzayda beyin ve hafızayı muhafaza edebilmek ile ilgili konuştu.

Wu, görüşünü bazılarına göre insan genomunun en esrarengiz sıralanmalarının arasında olan üstün korunmus elementlerin kromozom davranışlarını düzenlemek ve böylece genomları uzaydaki kozmik radyasyondan korumak amaçlı kullanılması üzerine sundu.

HMS'nin Beth İsrail Diyakonez Tıp Merkezi'nde ortopedik cerrahi bölümünde yardımcı doçent ve biomekanik mühendisi olan ve son anda programa eklenen Mary Bouxsein, uzay uçuşlarının kemiklerdeki hasar verici etkisini ve bunun yeni geliştirilen bir terapi ile uzayda, ve Dünya'da nasıl engellenebileceğini gösterdi.

Genetik profesörü Gary Ruvkun, 'Koli basili için geçerli olan fil için de geçerlidir.' ve Gliese 667 cf'deki kurgusal akrabamız (Gliese 667 yıldız sisteminde potansiyel M sınıfı gezegeni) adlı konuşmasında insan neslinin tükenmesine olumlu bir bakış açısıyla bakarak toplantıyı renklendirdi ve başka bir gezegene taşınmaktansa oraya kendimizi kopyalamamızı, sonra da oradaki yaşamı Dünya'ya kopyalamamızı önerdi.

Robert Winthrop Genetik Profesörü George Church, kendimizi mikrobiyotalarımızdan kurtarıp ağrıyı baskılayacak değişkenlerden fayda sağlayarak genomu insanları koruyacak değişkenleri tanımlayıp ilişkilendirmek için kullanmayı önerdi ve böylece anestezi ve hatta sterilizasyon olmadan ameliyat yapılabilecek bir ortam yaratılabileceğini kurguladı.

Uzay biz insanlar için çok büyük, soğuk ve zorlu ve Dünya'nın dışında, gezegenler ve uyduları, burada evrimleşmiş olan yaşam için fazla sıcak, fazla soğuk, fazla toksik olduklarından hoş karşılamaya müsait değiller. Oraya gitmek istemeli miyiz, kimin bu iş için en iyi donanımlı olduğuna nasıl karar veririz, sadece jet kalkışı için değil, insan genetiği için de çok yol kat edilmesi gereken sorular.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/06/2020 14:06:25 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2140

“Hep bir fizikçi olmak isterdim. Daha 6 yaşındayken, televizyonu tamir etmek üzere eve gelen teknisyene de böyle söylemiştim. O zamanlar bir fizikçinin ne iş yaptığına dair pek az fikrim olduğu aşikar.”
Horst Störmer