Evrim Ağacı

Dünya'daki En Yaşlı Parça: 4.4 Milyar Yaşındaki Zirkon Kristali

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bilim insanları Dünya'nın kabuğunun en eski parçasını keşfettiler. Mavi renkli olan bu parça, bilim insanlarının gezegenin nasıl soğuyup yaşama uygun hale geldiği hakkındaki bilgilerini doğruluyor.

Bu 4.4 milyar yaşındaki zirkon kristali, dünyanın bebeklik dönemlerindeki zorlu kimyasal koşullarında oluştuğunda sadece 200 milyon yaşındaydı. Bu buluş, Nature Geoscience dergisinde belirtildiği üzere gezegenimizin nasıl soğuyup, yaşanabilecek bir hale geldiği anlayışımızı doğrular nitelikte. BBC şöyle aktarıyor:

Bu gösteriyor ki; Dünya, 4.6 milyar yıl önce oluşumundan sonra katı bir kabuğa, daha önce düşünülenden çok daha kısa bir süre sonra, Ay’ı oluşturduğu düşünülen Mars büyüklüğünde bir cisimle çarpışmasından sadece birkaç on milyon yıl sonra kavuştu. Bundan önce Dünya’nın erimiş magmadan oluşan kaynayan bir top halinde olması olası. Fakat yüzeyinin bu kadar erken katılaştığı bilgisi dünyamızın yaşama elverişli hâle son derece erken bir zamanda geldiği baş döndürücü bir ihtimali doğuruyor.

Dünya’nın geçmişinin bu kalıntısı nadir bir parça, Dünya’nın yüzey kayalarının çoğuna göre yeni (birkaç yüz milyon yaşından genç). Fakat bu Batı Avustralya zirkonları, yeni bir materyal oluşturacak şekilde bir araya gelip katılaşmış sert kayalardan oluşuyor. Yani hala oluştukları şartlar hakkında bize ipuçları sunabilirler. Peki bu küçük yapı bize ne anlatıyor? Bu yapı bize Dünya’nın 100 milyonuncu doğum gününde katı bir kabuk oluşturabilecek kadar soğuduğu fikrini veriyor, ve dahası, bu ortamdaki sıcaklığın hayatı sürdürmeye yetecek kadar düşük olabileceği fikrini de...