Evrim Ağacı

Dünya, Bir Nötron Yıldızı Kütlesine Sahip Olsaydı Nasıl Gözükürdü?

Dünya, Bir Nötron Yıldızı Kütlesine Sahip Olsaydı Nasıl Gözükürdü? imgur
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İlk bakışta fotoğrafta neyin olup bittiğini anlamayabilirsiniz. Dikkatli bakın, göreceksiniz.

Bizler, cisimlerin görünümlerinin ve şekillerinin "içsel özellikleri" olduğunu varsayarız; çünkü yaşadığımız mezo-boyutta karşılaştığımız cisimler uzay-zamanı dikkate değer miktarda bükmezler. Dolayısıyla onlardan yansıyan ışık, pratik olarak dümdüz bir rota izleyerek gözümüze ulaşır; yol boyunca eğilip bükülmez. Bu nedenle o cisimlerin üretildikleri veya sahip olduğu şekli olduğu gibi görürüz.

Ancak eğer ki uzay-zamanı normalde olandan çok daha fazla şekilde bükebilecek biçimde cisimlerin kütlelerini değiştirseydik, şekilleri birebir aynı kalsa bile bizim onları nasıl gördüğümüz değişirdi! Örneğin fotoğrafta, sol tarafta Dünya'nın normalde neye benzediğini görüyoruz. Sağ tarafta ise, birebir aynı Dünya'nın, eğer ki nötron yıldızı kütlesine sahip olsaydı onu nasıl göreceğimizi görüyoruz. "Onu nasıl göreceğimizi" diyoruz; çünkü sağ taraftaki Dünya'nın şekil olarak soldakinden aslında hiçbir farkı yok!

Ancak kütlesi bir nötron yıldızınınki kadar (kabaca Dünya'nın 500.000 katı) olduğu için, etrafındaki uzay-zamanı normalde bizim Dünya'mızın yaptığından kat be kat fazla bükebiliyor. Bu da, Dünya'nın normalde göremeyeceğimiz taraflarından da ışığın gözlemci olarak bize ulaşmasını sağlıyor (bu fotoğrafın çekildiği noktada olduğunuzu varsayın). Böylece, normalde (sol tarafta) çok az görülen Kuzey Kutbu buzulları, sağ tarafta neredeyse bir bütün olarak görülüyor! Halbuki Kuzey Kutbu'nun yeri değişmedi; halen aynı yerde! Ancak Kuzey Kutbu'ndan çıkıp normalde bize ulaşamayacak olan ışınlar, "Nötron Yıldızı kütlesine erişmiş Dünya"nın uzay-zamanı aşırı miktarda bükebilecek olmasından ötürü, birebir aynı noktadan baksak bile görünür bir hal alıyor!

Dahası, Dünya'nın şekli aslen değişmese bile, sanki daha da basıklaşmış gibi gözüküyor!

Bu da, söz konusu alışageldiğimiz cisimler ve klasik fizik ötesine geçtiğimizde, Evren'e bakışımızı neden değiştirmemiz gerektiğine dair ilginç bir perspektif sunuyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/07/2020 10:02:05 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5122

“İlk 1-2 gün kendi ülkelerimizi görmeye çalışıyorduk. Üçüncü ve dördüncü gün ülkelerimizin yer aldığı kıtaları birbirimize gösteriyorduk. Beşinci güne geldiğimizde sadece tek bir Dünya olduğunu fark etmiştik.”
Prens Sultan bin Salman El Suud