Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Dünya'nın yaşayan en büyük fizikçilerinden biri olan Roger Penrose, Kozmik Mikrodalga Artalan Işıması (KMAI: Büyük Patlama sırasında yayılmaya başlayan ve günümüzde bütün Evren'i dolduran ışıma) isimli ışımayı inceleyerek çok ilginç bir noktayı fark etti. Evrenimizi dolduran ışıma, tek bir Evren'e ait olmayabilir!

KMAI içerisinde birbirini takip eden, eşmerkezli halkalar bulunmaktadır. Bu halkalar içerisinde özelliklerin değişimi, etraflarına göre göreceli olarak çok daha azdır. Yani bu halkalar, eş özellikli Evren bölgelerini simgelerler. Bu halkalar haricinde ise kozmosun özellikleri oldukça ciddi şekilde değişim gösterir. Penrose'a göre bu halkalar, farklı evrenlerin (şu anda içinde yaşadığımız Evren'den önceki evrenlerin) izlerini temsil ediyor olabilir.

"Hiçbir zaman tek bir Evren içerisinde yaşadığımız ve bu Evren'in tek bir seferde, tek bir noktadan genişleyerek başladığı Şişme Kuramı'na katılmadım. Ancak genişleme fikrine katılmıyorsanız, genişlemeden kaynaklandığı düşünülen olgulara, genişleme haricinde bir açıklama getirmeniz gerekiyor." diyor Penrose ve Ermeni bilim insanı Vahe Kurzadyan ile ortak olarak geliştirdikleri kuramlarını şöyle anlatıyor:

"KMAI içerisindeki halkaları incelediğimizde, her birinin ayrı evrenlere ait olabileceği fikriyle karşı karşıya kalıyoruz. Şu anda bir evren içerisinde yaşıyoruz; ancak bu evren, ilk ve son evren değil. KMAI içerisindeki, şu anda içerisinde bulunduğumuz çağ ("aeon"), bundan önceki çağlarda olan olayların bir sonucu olarak doğuyor. Yani bir çağ, KMAI içerisindeki bir önceki halkadan, bir sonraki halkaya kadar sürüyor. Bu süreçte olan, şu anda bilemediğimiz bazı olaylar, bir sonraki Evren'i yaratıyor."

Penrose'a göre Evren genişleyebileceği son noktaya kadar genişledikten sonra kendi içerisine çöküyor ve bir sonraki Büyük Patlama oluşuyor. Bu görüş, birçok diğer fizikçi tarafından reddedilse de, bu konuda halen tartışmalar sürüyor. Kara deliklerin varlığı ve yapıları ise Penrose'un fikirlerini destekliyor. Penrose, ilk Büyük Patlama'dan "önce" zamanın var olmadığını kabul ediyor. Ancak şu anda içerisinde yaşadığımız Evren'i doğrudan Büyük Patlama'dan "öncesinden" bahsedebileceğimizi söylüyor. Bu durumda tıpkı Evrim Kuramı ve Abiyogenez Kuramı gibi fizik iki farklı döneme bölünebilir: "İlk Evren'in Başlangıcı" ve "Sonraki Evrenlerin Evrimi".

Eğer Penrose'un fikirleri ispatlanabilirse, bilimde ve insan tarihinde bir çağ açılabilir. Yaşadığımız Evren'in ilk ve son evren olmadığı fikri, birçok eski ve köklü görüşü yıkabileceği gibi, birçok yeni fikrin doğmasını sağlayabilir. Üstelik, bizden önceki evrenlerin yapısını inceleyerek bizmkine benzer olup olmadığını, nasıl var olduklarını ve farklı şekillerde var olan evrenlerin de mümkün olduğunu anlayabiliriz. Böylece Evren'in başlangıcıyla ilgili sorulara da daha kapsamlı cevaplar verebiliriz.

Teşekkür: Özgür Eşit

3. Daily Mail
  4. Physics World

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/09/2019 03:35:22 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/865

“Mantık bizi sadece çağdaşlarımızla değil, bizden binlerce yıl önce yaşamış ve çok sonra yaşayacak olanlarla birbirimize bağlar.”
Leo Tolstoy