Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bilim insanları iki şeyin kesinliğinin altını çiziyor: Proton çifti lazerinin önüne vücudunuzun herhangi bir parçasını koymak çok kötü bir fikir. LHC'deki her bir proton ışını 320 trilyon partiküle sahip. Yani enerjisi ise 362 megajoule. Bu da yaklaşık yarım ton bakırı eritip delerek geçmesi için yeterli bir enerji. İkinci olarak, böyle bir ölüm isteği olan birinin bu lazerin önüne geçmesi gerçekten de zor. Lazere ulaşmak için çarpıştırıcının bir yerini açsanız bile otomatik olarak kapanacaktır.

Diyelim ki kafanızı çarpıştırıcının içine sokmayı başardınız. Daha sonrası ise biraz belirsiz. Yaşayacağınız fiziksel zarar, teninizdeki nükleonlarla temas eden protonun ve hiç rahatsız edilmemiş gibi içinizde hareket edip sağa sola fırlayan protonların sayısı ile ilgili. Tek bir proton demeti yollandığında, çarpma olasılığının düşük olması ihtimal dahilinde. Ama çarparsa, 320 trilyon partikül göz önüne alındığında suratınızda bir delik açacağı kesin.

Asıl soru ise bu delik nasıl bir şeye benzeyecek? Protonlar bir hedefe çarpınca, örneğin bir bakır bloğa; ikincil parçacıkları farklı yönlere saçarlar, ve bu da, parçacıkları başka bir çarpışma turuna yönlendirebilir. Bir kaç mikron kalınlığında delik bu şekilde belirgin bir koni biçimi oluşturarak derinleşmeye devam edebilir.

Bunu yapabilen tek kişi olan 36 yaşındaki Anatoli Bugorski 1978 yılında Rusya’da U-70 çarpıştırıcısında kafasını proton lazerinin önüne koymayı başardı. Masha Gessen’nin 1997′deki makalesine göre başının arkasında bir delik açıldı. Beyninin bir bölümü zarar gören Anatoli Bugorski yüz felci ve epilepsi hastalığına yakalandı.

Yazan: Daniel Engber

Kaynak: Bu yazı PopSci sitesinden çevrilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/07/2019 15:08:57 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3091