Tüm Reklamları Kapat

10 Yaşındaki Çocuğun Keşfinin, Garip Bir Süpernova Patlaması Olduğu Doğrulandı!

2 dakika
3,797
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 10 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Yeni gözlemler genç Nathan Gray’in keşfinin her ne kadar tuhaf bir örneği de olsa bir süpernova patlaması olduğunu gösterdi. Sadece 10 yaşındaki Nathan Gray, 30 Ekim 2013'te Drako takımyıldızında doğan yeni bir kozmik kaynak keşfetti, sonrasında bu keşif süpernova adayı olarak sınıflandırılmıştı. O zaman bulunan kanıtlar Nathan'ı süpernova keşfetmiş en genç kişi olarak hızlıca kayıtlara geçirmeye yetecek kadar inandırıcıydı.

Keşif dünya çapında bir yankı uyandırmışsa da tartışmasız bir şekilde süpernova olarak sınıflandırılabilmesi için büyük bir teleskopla gözlenecek tayf ışıklarının değerlendirilmesi gerekiyordu. Ayrıca bu sayede astronomlar süpernovanın hangi tip olduğunu da bulabilecek, bunun kaynağı olan yıldızın tanımlamasını da yapabilecekti. Bir başka deyişle olay, öncesinde yıldızın aşağı yukarı Güneşle karşılaştırılabilecek bir kütlesinin olup ikili bir sistemde mi yer aldığı, yoksa çok daha ağır olup bu süpernova patlaması sonucunda salt bir nötron yıldızının mı kalacağıydı.

Tüm Reklamları Kapat

Padova-Asiago Süpernova Grubu’ndan Lina Tomasella ile Leonardo Tartaglia tarafından yapılan yeni gözlemler bu süpernovanın Güneş’ten daha ağır bir yıldızdan geldiğini gösteriyordu. Yine aynı gruptan Andrea Pastorello ise hedefteki yıldızın tayf ışıkları H-alfa salınımını varlığını gösterdi, bu durum ise daha küçük kütleli ikili yıldız sisteminden kaynaklanmış bir süpernova kurgusunu öngörüyordu (Tip 1A şeklinde tanımlanan süpernova patlamaları).

Gözlemlerde bulunan özellikler astronomları tip-2-tuhaf şeklinde yeni bir sınıflandırma yapmaya itti. Sürekli olarak mavi tayf ışıkları salınması tip 1 süpernovalarına özgün bir durum, ama hidrojen çizgisinden de anlayabileceğimiz (saniyede 3100 km) genişleme hızı büyüklüğünün umulandan daha çok olması takımın yukarıda belirtilen sınıflandırmayı yapabilmesini sağladı. Pastorella buna ek olarak hedef yıldızın bir şekilde SN 1998s ye benzediğini, tip 2 süpernovaların genelde karışık görsel özelliklerinin bulunduğunu belirtti.

Tüm Reklamları Kapat

Nathan, Saint Mary Üniversitesi'nden David J. Lane tarafından gönderilen astronomik fotoğrafları aylardır taramaktaydı ve bazı potansiyel kaynakların hatalı tespitler veya önceden yapılmış keşifler olduğunu tespit etti. Ancak Padova-Asiago Süpernova Grubu, bu sefer durumun bu olmadığı doğruladı. Gerçekten de Nathan, resmi olarak kayıtlardaki en genç kaşif olan kız kardeşi Kathryn'i bu unvanından ederek, bir süpernova keşfeden en genç insan unvanına layık görüldü. Buna rağmen bu başarısıyla kız kardeşini sevindirdi.

Nathan, kız kardeşi ve ebeveynleri Paul ile Susan, Lane ile ortak olarak bir süpernova araştırma takımı kurdular. Orjinal keşfin fotoğrafları Abbey Ridge Gözlemevi tarafından çekildi ki bu, Lane'in arkabahçesinde kurulu olan bir gözlemevidir.

1. Çeviri Kaynağı: Universe Today | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/03/2024 04:53:34 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1807

Tüm Reklamları Kapat
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?

D. Majaess, et al. 10 Yaşındaki Çocuğun Keşfinin, Garip Bir Süpernova Patlaması Olduğu Doğrulandı!. (25 Aralık 2013). Alındığı Tarih: 1 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/1807
Majaess, D., Hatipoğlu, G., Bakırcı, Ç. M. (2013, December 25). 10 Yaşındaki Çocuğun Keşfinin, Garip Bir Süpernova Patlaması Olduğu Doğrulandı!. Evrim Ağacı. Retrieved March 01, 2024. from https://evrimagaci.org/s/1807
D. Majaess, et al. “10 Yaşındaki Çocuğun Keşfinin, Garip Bir Süpernova Patlaması Olduğu Doğrulandı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Güray Hatipoğlu, Evrim Ağacı, 25 Dec. 2013, https://evrimagaci.org/s/1807.
Majaess, Dan. Hatipoğlu, Güray. Bakırcı, Çağrı Mert. “10 Yaşındaki Çocuğun Keşfinin, Garip Bir Süpernova Patlaması Olduğu Doğrulandı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Güray Hatipoğlu. Evrim Ağacı, December 25, 2013. https://evrimagaci.org/s/1807.