10 Yaşındaki Çocuğun Keşfinin, Garip Bir Süpernova Patlaması Olduğu Doğrulandı!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Yeni gözlemler genç Nathan Gray’in keşfinin her ne kadar tuhaf bir örneği de  olsa bir süpernova patlaması olduğunu gösterdi. Sadece 10 yaşındaki Nathan Gray, 30 Ekim 2013'te Drako takımyıldızında doğan yeni bir kozmik kaynak keşfetti, sonrasında bu keşif süpernova adayı olarak sınıflandırılmıştı. O zaman bulunan kanıtlar Nathan’ı süernova keşfetmiş en genç kişi olarak hızlıca kayıtlara geçirmeye yetecek kadar inandırıcıydı.

Keşif dünya çapında bir yankı uyandırmışsa da tartışmasız bir şekilde süpernova olarak sınıflandırılabilmesi için büyük bir teleskopla gözlenecek tayf ışıklarının değerlendirilmesi gerekiyordu. Ayrıca bu sayede astronomlar süpernovanın hangi tip olduğunu da bulabilecek, bunun kaynağı olan yıldızın tanımlamasını da yapabilecekti. Bir başka deyişle olay, öncesinde yıldızın aşağı yukarı Güneşle karşılaştırılabilecek bir kütlesinin olup ikili bir sistemde mi yer aldığı, yoksa çok daha ağır olup bu süpernova patlaması sonucunda salt bir nötron yıldızının mı kalacağıydı.

Padova-Asiago Süpernova Grubu’ndan Lina Tomasella ile Leonardo Tartaglia tarafından yapılan yeni gözlemler bu süpernovanın Güneş’ten daha ağır bir yıldızdan geldiğini gösteriyordu. Yine aynı gruptan Andrea Pastorello ise hedefteki yıldızın tayf ışıkları H-alfa salınımını varlığını gösterdi, bu durum ise daha küçük kütleli ikili yıldız sisteminden kaynaklanmış bir süpernova kurgusunu öngörüyordu (Tip 1A şeklinde tanımlanan süpernova patlamaları).

Gözlemlerde bulunan özellikler astronomları tip-2-tuhaf şeklinde yeni bir sınıflandırma yapmaya itti. Sürekli olarak mavi tayf ışıkları salınması tip 1 süpernovalarına özgün bir durum, ama hidrojen çizgisinden de anlayabileceğimiz (saniyede 3100 km) genişleme hızı büyüklüğünün umulandan daha çok olması takımın yukarıda belirtilen sınıflandırmayı yapabilmesini sağladı. Pastorella buna ek olarak hedef yıldızın bir şekilde SN 1998s ye benzediğini, tip 2 süpernovaların genelde karışık görsel özelliklerinin bulunduğunu belirtti.

Nathan, Saint Mary Üniversitesi'nden David J. Lane tarafından gönderilen astronomik fotoğrafları aylardır taramaktaydı ve bazı potansiyel kaynakların hatalı tespitler veya önceden yapılmış keşifler olduğunu tespit etti. Ancak Padova-Asiago Süpernova Grubu, bu sefer durumun bu olmadığı doğruladı. Gerçekten de Nathan, resmi olarak kayıtlardaki en genç kaşif olan kız kardeşi Kathryn'i bu unvanından ederek, bir süpernova keşfeden en genç insan unvanına layık görüldü. Buna rağmen bu başarısıyla kız kardeşini sevindirdi.

Nathan, kız kardeşi ve ebeveynleri Paul ile Susan, Lane ile ortak olarak bir süpernova araştırma takımı kurdular. Orjinal keşfin fotoğrafları Abbey Ridge Gözlemevi tarafından çekildi ki bu, Lane'in arkabahçesinde kurulu olan bir gözlemevidir.

Kaynak: UniverseToday