Üreme

Bu içerik, Evrim Ağacı Bilim Sözlüğü dahilindeki bir terimdir. Sözlüğümüzü kullanarak bilimsel terimlerin anlamlarını ve yabancı dillerdeki karşılıkların görebilirsiniz. Ayrıca bu terimler, diğer içeriklerimiz içerisinde geçtiklerinde, okurlarımıza kolaylık olması ve yol göstermesi açısından açılır-kapanır bilgi kutusu olarak gösterilmektedir.

Üreme

Reproduction

Canlı organizmalardan kendilerine benzeyen başka canlılar oluşması; çoğalma. Üreme sadece canlılarda görülen, cansız cisimlerde bulunmayan bir niteliktir.Canlılarda görülen çeşitli üreme yolları başlıca "eşeysiz üreme" ve "eşeyli üreme" adını alan 2 ana grupta toplanır.

Eşeysiz üreme: Bir tek bireyin kendi vücudundan ya da vücudunun bir bölümünden tıpkı kendi gibi bir başka birey ya da bireyler oluşturması olaylarıdır. Bunun en basit biçimi tek hücrelilerde gerçekleşen "ikiye bölünme" (amitoz) olayıdır. Tek hücreli hayvanlardan Protozoa, tek hücreli bitkilerden çoğu bakteriler ve algler böyle ürerler. Bira mayası gibi bazı mayalar tomurcuklanma ile ürerler.

Eşeyli üreme: Ayrı cinsiyetten iki bireyle gerçekleşir. Bunun için biri erkek, ötekisi dişi iki "üreme hücresi" birleşmelidir. Üreme hücrelerinin her birine "gamet" denir. Öteki hücrelerin iki takım (insanda 23'erden 46) kromozom bulunmasına karşın gametlerde birer takım (insanda 23) kromozom vardır. Gametler haploid, ötekiler ise diploid hücrelerdir.

Kaynak: Biology Pages