Tüm Reklamları Kapat

Apokrita (Apocrita)

Apocrita(Apokrita)

Tanım ve Alt Bilgiler
Apokrita ergin üyelerinin ilk karın bölütü göğüs bölütüyle kaynaşmış, ikinci karın bölütü ise adeta bir köprü gibi incelmiştir. Bu yapı, bu alttakımdan olan zar kanatlıların tanıtıcı özelliğidir. Binlerce türü içerisinde barındırdığı için renkleri hakkında genel bir yargıda bulunamayız.

Apokrita (Apocrita), zar kanatlılar böcek alt takımından böcek türleridir. Gruba dahil olan türler, karıncalar, arılar, eşek arıları, iknömonlar, kalkitler ile hemen hemen tüm parazitik hymenopteranlar ve diğer birkaç formdur. Alt düzen, takımın en gelişmiş üyelerini içerir ve dünya çapında dağıtılan birkaç bin türle temsil edilir. Apocrita'da çok sayıda aile vardır. Moleküler analizde Parasitica (birçok parazitoid yaban arısı ailesini içeren) gibi bazı geleneksel taksonların parafiletik olduğu bulunmuştur. Morfolojik geçişler, Xiphydriidae benzeri bir atadan Jurassic ailesi Karatavitidae aracılığıyla Orussoidea'ya ve Karatavitidae ve Jura ve Erken Kretase ailesi Ephialtitidae aracılığıyla bağımsız olarak Stephanidae'ye, Evanioidea'ya ve soyu tükenmiş Jurassic Kuafuidae familyasına kadar izlenir.

Apocrita alttakımındaki binlerce tür, kutuplar hariç yeryüzünün hemen her yanına dağılmıştır. Zaten zar kanatlıların eknomik nişi fazladır ve üreme hızları yükektir. Dolayısıyla kutuplar hariç tüm yer yüzüne uyum sağlamışlardır.

Çoğu parazitsel yaşam sürecinden geçer. Yani yumurtadan gelişen larva, hücreyi içeriden yiyerek olgunluğa ulaşır. Çoğu üyesi sosyal bir yaşama sahiptir.

Yetişkinler çoğunlukla bitkilerle beslenirken, bazı türler parazitlerle diğerleri ise hiperparazitlerle yani, diğer böceklere parazit olan böceklerle beslenirler.

Apocrita’nın bazı türleri insanlara sokma veya ısırma yoluyla saldırabilir. Kişiden kişiye hafif, orta veya şiddetli farklı etkilere yol açabilir.

Eski yunanca da ἀπόκριτος'dan (apokritos “ayrı,seçilmiş”) gelmektedir.

Kaynakça