Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Sivrisinekler kan grubu seçerler mi?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Merhabalar Muhammed,

100 milyon yıl kadar önce evrimleşmiş olan sivrisinekler, o günden bugüne kadar binlerce farklı türe evrimleşmişlerdir. Bu sürecin büyük bir kısmında "kanla beslenen parazitik" bir yaşam sürdükleri için, birçok farklı canlı türüyle karşılıklı olarak evrimleşmek durumunda kalmışlardır. Bu da, onların evrimsel başarısı arkasındaki nedenlerden bir tanesidir. Böylesi bir hayvanı bir anda yok edivermek, birçok avcının elinden avını, birçok bitkinin elinden tozlaştırıcısını almak demektir.

Aedes aegypti türü sivrisineklerin diğer hayvanların kanındansa insan kanını daha çok tercih ettikleri bilinen bir gerçek. Bunun sebebi, insan derisinin ve mikrobiyomunun, diğer omurgalılara kıyasla daha fazla laktik asit üretmesidir. Dahası, sadece dişi sivrisinekler bizleri sokar çünkü insan kanındaki proteinler dişi sivrisineklerin yumurtalarını beslemelerine yardımcı olmaktadır. Pek çok şey dişi sivrisineği insan tenine çekebilir. Bunlar arasında sıcaklık (kızılötesi ışık), ışık, ter, ten kokusu, laktik asit ve karbondioksit sayılabilir.

Bazı kan grupları sivrisinekler için daha iştah kabartıcıdır. Örneğin sivrisinekler 0 grubu kana sahip insanları ısırmayı diğerlerine göre daha çok tercih eder.

Bunun yanı sıra nefes verirken çıkardığımız CO2 miktarı da sivrisinekleri cezbeden bir diğer etkendir. Ne kadar çok CO2 açığa çıkarırsak sivrisinekler tarafından ısırılma olasılığımız da o kadar artar.

İyi çalışmalar dilerim.

Teşekkür (1)

1. smithsonian
  2. time

“Öğrenmeyi bilen bir kişi, yeterince şey biliyor demektir.”
Henry Adams