Sorulara Dön

Muayene sonrası karaciğer hasarından şüphelenen bir doktor hangi tetkikleri ister?

429 görüntülenme
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
  • Dış Sitelerde Paylaş
  • Soruyu Takip Et
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Hakan Baş
1,260 UP
Biyolog

Karaciğer paneli, karaciğer hastalığını veya hasarını saptayan, değerlendiren ve takibinde kullanılan bir testler grubudur.

Karaciğer paneli, enzimleri, proteinleri ve karaciğer tarafından üretilmiş veya atılmış maddeleri ölçer.  Bazıları hasarlı karaciğer hücreleri tarafından salınırken bazıları da karaciğerin bir veya daha fazla sayıda fonksiyonunu yerine getirme kabiliyetindeki azalmayı yansıtır. Birlikte uygulandıklarında bu testler doktora karaciğer sağlığı, herhangi bir karaciğer hasarı, karaciğerin durumunda zamanla oluşan değişiklik ve ileri tanısal testler için başlangıç noktasını oluşturur.

Tüm Reklamları Kapat

Karaciğer paneli bir kan numunesinde aynı zamanda uygulanan birkaç testi içermektedir. Bu testler aşağıdakileri içerebilir:

Alanin aminotransferaz (ALT)  – başlıca karaciğerde bulunan bir enzim; hepatiti en iyi belirleyen testtir.

Tüm Reklamları Kapat

Alkalen fosfataz (ALP) – safra kanallarıyla ilişkili bir enzim; tıkandıklarında sıklıkla artar.

Aspartat aminotransferaz (AST)  – karaciğerde ve birkaç başka yerde, özellikle kalp ve vücudun diğer kaslarında bulunan bir enzim

Bilirubin–özellikle kişide sarılık varsa sıklıkla birlikte kullanılan iki farklı bilirubin testi vardır. Total bilirubin kandaki bilirubinin tamamını, direkt bilirubin karaciğerde başka bir bileşiğe bağlanmış bilirubini ölçer

Albumin – karaciğer tarafından üretilen başlıca protein türü olup karaciğerin bu proteini yeterli miktarda yapıp yapmadığını belirtir.

Total Protein  – albumin ve diğer proteinlerin hepsini (enfeksiyonlarla savaşan antikorlar da dahil) ölçer.

Doktor ve laboratuvara bağlı olarak karaciğer paneline başka testler de dahil edilebilir:

Gama-glutamil transferaz (GGT) – başlıca karaciğer hücrelerinde bulunan başka bir enzim

Laktik asit dehidrogenaz (LDH)

Tüm Reklamları Kapat

Protrombin zamanı (PT) – karaciğer kan pıhtılaşmasında rol oynayan proteinleri üretmektedir. PTpıhtılaşma fonksiyonunu ölçer; normal olmadığında karaciğer hasarını gösterir.

Test için numune nasıl toplanır?

Bir kol damarından alınan kan numunesi kullanılır

201 görüntülenme
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
  • Dış Sitelerde Paylaş
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Sorulara Dön
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?