Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Muayene sonrası karaciğer hasarından şüphelenen bir doktor hangi tetkikleri ister?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Karaciğer paneli, karaciğer hastalığını veya hasarını saptayan, değerlendiren ve takibinde kullanılan bir testler grubudur.

Karaciğer paneli, enzimleri, proteinleri ve karaciğer tarafından üretilmiş veya atılmış maddeleri ölçer.  Bazıları hasarlı karaciğer hücreleri tarafından salınırken bazıları da karaciğerin bir veya daha fazla sayıda fonksiyonunu yerine getirme kabiliyetindeki azalmayı yansıtır. Birlikte uygulandıklarında bu testler doktora karaciğer sağlığı, herhangi bir karaciğer hasarı, karaciğerin durumunda zamanla oluşan değişiklik ve ileri tanısal testler için başlangıç noktasını oluşturur.

Karaciğer paneli bir kan numunesinde aynı zamanda uygulanan birkaç testi içermektedir. Bu testler aşağıdakileri içerebilir:

Alanin aminotransferaz (ALT)  – başlıca karaciğerde bulunan bir enzim; hepatiti en iyi belirleyen testtir.

Alkalen fosfataz (ALP) – safra kanallarıyla ilişkili bir enzim; tıkandıklarında sıklıkla artar.

Aspartat aminotransferaz (AST)  – karaciğerde ve birkaç başka yerde, özellikle kalp ve vücudun diğer kaslarında bulunan bir enzim

Bilirubin–özellikle kişide sarılık varsa sıklıkla birlikte kullanılan iki farklı bilirubin testi vardır. Total bilirubin kandaki bilirubinin tamamını, direkt bilirubin karaciğerde başka bir bileşiğe bağlanmış bilirubini ölçer

Albumin – karaciğer tarafından üretilen başlıca protein türü olup karaciğerin bu proteini yeterli miktarda yapıp yapmadığını belirtir.

Total Protein  – albumin ve diğer proteinlerin hepsini (enfeksiyonlarla savaşan antikorlar da dahil) ölçer.

Doktor ve laboratuvara bağlı olarak karaciğer paneline başka testler de dahil edilebilir:

Gama-glutamil transferaz (GGT) – başlıca karaciğer hücrelerinde bulunan başka bir enzim

Laktik asit dehidrogenaz (LDH)

Protrombin zamanı (PT) – karaciğer kan pıhtılaşmasında rol oynayan proteinleri üretmektedir. PTpıhtılaşma fonksiyonunu ölçer; normal olmadığında karaciğer hasarını gösterir.

Test için numune nasıl toplanır?

Bir kol damarından alınan kan numunesi kullanılır

Teşekkür (1)

“Günümüzdeki hiçbir biyolog 'Evrime Yeni Kanıt' başlıklı bir makale yayınlamaya çalışmaz. Bu konu bir yüzyılı aşkın süre önce kapanmıştır.”
Douglas Futuyma