Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Mozaisizm ve kimerizm ne tür anomalilerdir?

Kromozom anomalileri yapısal ve sayısal olmak üzere ikiye ayrılır. Buna göre mozaisizm ve kimerizm hangi başlık altında incelenebilir? Yoksa bunlar iki başlıktan da bağımsız mıdır? Ya da her ikisine de dahil olabilirler mi?

Kimerizm; İki farklı sperm tarafından ayrı ayrı döllenmiş farklı iki yumurtanın gelişmesiyle oluşan iki embriyonun blastomer veya gastrula evrelerinde birleşerek tek bir canlı olarak doğmasıdır. Kimerik olarak adlandırılan bu birey doğmayan ikizinin de DNA sını taşıyordur.

Kimerik bireye örnek olarak Lydia Fairchild'ı verebilirim.

Mozaisizm;Bir bireyde veya dokuda genetik olarak farklı ancak tek bir zigottan meydana gelen en az iki farklı hücre dizisinin varlığına denir.

Yapısal anomalide, kromozomlar kırılıp anormal biçimde tekrar yapışmaktadır.(translokasyonlar,delesyonlar, duplikasyonlar..)

Sayısal anamolide is, kromozomların sayısal sapmaları genellikle ayrılamama sonucudur. Mitoz veya mayoz süresince, bir kromozomun iki kromatidi veya kromozom çiftlerinin birbirlerinden ayrılmamalarıdır. Bunun neticesinde kromozom çifti veya kromatidler, bir kardeş hücreye geçer ve diğer kardeş hücrelere de gönderilir. Ayrılmama maternal veya paternal gametogenezis sırasında oluşabilir.

Bu nedenle, mozaisizm ve kimerizm'i sayısal kromozamal anomaliler başlığı altında inceleyebiliriz.

1. journalagent

“Hiç düş kırıklığına uğramamış olanlar, hiç umut beslememiş olanlardır.”