Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
-2
Puan Ver

Kur'an'da geçen ay'ın ikiye bölünmesi bilimsel olarak ispatlanmış mıdır?

Ve bunun jeolojik geçmişi 1400 yıl mıdır?

Teşekkür
Hatırla
Takip
Görsel
Evrim Ağacı Twitter

Fotoğraftaki satırlar, "Nick Thomas Willson" (?) isimli bir yazarın "Çocuk Gezegeni" yayınevinden (?) çıkan "Gizemli Evren" kitabından alındı.

Facebook Okur Paylaşım Grubu'muza bir ebeveynin attığı bu fotoğraf sonucu, çok ilginç bir (potansiyel sahtekarlık) vakası tespit ettik.

Öncelikle satırları okuyup şaşıranlar için: NASA Ay'da böyle bir yarık bulmadı, çünkü Ay'da böyle bir yarık bulunmuyor.

Bu satırlar, 2015 yılında "Kirpi Haber" isimli, Zaytung-benzeri bir satirik haber sitesinin yaptığı sahte haberden (ç)alınmış: https://kirpihaber.tumblr.com/post/124560931425/nasadan-aydaki-yarık-açıklaması

Ancak bu yalan haberin İngilizcesini arattığımızda karşımıza hiçbir sonuç çıkmadı. Siz de "crack", "moon", "Tim Wrightler" gibi anahtar kelimelerle aratabilirsiniz.

Yani Kirpi Haber ya tamamen özgün bir satir içerik hazırlamış ya da çok az bilinen bir içeriği dile kazandırmış.

Bu da ilginç bir diğer merakı doğurdu: Nasıl olur da "Nick Thomas Willson" gibi yabancı isimli biri, Kirpi Haber veya onun kaynağı kadar az bilinen, potansiyel olarak sadece Türkçe bir platformdan ve içeriğinden haberdar olup, sahte NASA başkanı ismini bile birebir kullanır?

Bu da bizi "Nick Thomas Willson"ın kim olduğunu aramaya itti: https://dar.vin/vTOLX

Çok ilginç bir şekilde, bu ismi aratınca, *İngilizce Google aramalarında bile* sadece Türkçede bulunan kitaplar çıkıyor.

Siz de deneyebilirsiniz; belki biz bir şeyleri gözden kaçırdık.

Ama eğer kaçırmadıysak, sorulması gerekiyor: "Çocuk bilim kitabı" adı altında hiçbir bilimsel temeli olmayan iddiaları yazan, aslında keşfedilmemiş şeyleri "keşfedilmiş" gibi anlatan, satirik sitelerden alıntılarla bilim kitabı yazıp çocuklarımıza satan "Nick Thomas Willson" kim?

Türkiye'de bazı yazarlar, artık her kimlerse, yabancı isimler kullanarak "Yabancı biri diyorsa doğrudur." algısı mı yaratmaya çalışıyor?

Birileri, bilimsel gerçekleri çarpıtarak çocuklar üzerinde algı yönetimi peşinde mi?

Eh, bu sonuncusu pek şaşırtıcı olmadı gerçi...

Benzer şekilde, bu kitabı basan "Çocuk Gezegeni" isimli yayınevi nedir, kime aittir?

Çünkü bu yayınevi de aratıldığında dikkate değer hiçbir sonuç çıkmıyor; bolca çocuk kitabı haricinde: https://dar.vin/LO1K6

(...)

Bu zincire olan ilgi artınca birkaç kişi Ay'dan rastgele yarık isimleri ve fotoğrafları ile paylaşmaya başladılar. Detaylandıralım:

Ay levha tektoniği zaten çalışılmakta olan bir sahadır. Levha hareketi ve antik volkanizma dolayısıyla yüzeyinde bol miktarda yarık bulunur.

Zincirde olmadığını söylediğimiz yarık, bir gök cisminin boydan boya ikiye yarılıp birleşmesi sonrasında oluşacak, uydunun tümünü kapsayan bir yarıktır.

Yoksa Ay yüzeyinde zaten bolca tektonik yarık mevcut. https://evrimagaci.org/uydumuz-ay-jeolojik-olarak-hl-aktif-ayda-yasanan-depremler-ve-ayin-giderek-kuculmesi-7801

Hatta bu yarıklar astrojeoloji açısından büyük öneme sahip; çünkü diğer gezegen ve uydularda yaşam arayışımıza yön veriyor.

Ay'ın jeolojik faaliyetleri bilimsel anlamda önemli; ancak uydumuzun 4.5 milyar yıllık tarihinde "ikiye yarıldığına" dair hiçbir bilimsel veri yok.

Ay'daki lokal yarıkların (hatta Rima Ariadaeus gibi 5.1 kilometre genişliğinde ve 300 kilometre uzunluğundaki "rille" sistemleri de) 3 temel kaynağı vardır:

• Tektonik faaliyet

• Volkanik faaliyet

• Meteor çarpması

Zaten Ay'ın yaklaşık 11.000 kilometrelik çevresine yaklaşabilen hiçbir sistematik yarık bulunmamaktadır. NASA'dan Brad Bailey'in de dediği gibi:

"İnternette okuduğunuz her şeye inanmayın. Ay'ın geçmişinde yarılıp tekrar birleştiğine yönelik hiçbir akademik bulgu bulunmuyor."

Teşekkür

“Henüz insanlığın başındayız. Çeşitli problemleri çözmekte zorlanmamız çok normal. Önümüzde yüz binlerce yıl var. Bize düşen, yapabileceğimizi yapmak, öğrenebileceğimizi öğrenmek, çözümleri geliştirmek ve geleceğe aktarmaktır.”