Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kanser neden, nasıl olunur?

Hatırla
Takip

Kanser insan bölünebilir hücrelerinin kontrolsüz bir şekilde çoğalması ve bulunduğu dokuyu bozup uzak dokulara gitmesi ile oluşan bir hastalık grubudur.

Kanser multifaktoriyel yani bir çok sebebin rol oynadığı bir hastalıktır. Bu sebepleri kabaca iki ana gruba ayırırız bunlar genetik ve çevresel nedenler olarak. Çevresel nedenler canlının bulunduğu ortamdan elde ettiği sebeplerdir mesela obezite veyahut sigara kullanımı( herbir kanser için yığınla çevresel sebep olabilir). Genetik nedenlerse kişinin anne ve babasından aldığı genlerin veyahut kişi yaşarken sporadik olarak elde ettiği genetik anomalilerden oluşan sebeplerdir.

Yalnız şu unutulmamalıdır ki bu sebepler iki kere iki dört eder gibi birbirlerinden bağımsız değillerdir karmaşık bir nedensellik örüntüsü içerirler ve unutulmamalıdır ki kanser bu olayların sonucudur. Genelde erken yaşta gelişen kanserlerde genetik faktörler, ileri yaşta gelişen kanserlerde de çevresel faktörler daha baskın rol oynamaktadırlar.

Teşekkür

Kanserin sebebi DNA’da bulunan bazı genlerde bozukluk olmasıdır. Bilinen 4 gen grubu vardır.

1. Protoonkogenler: Sağlıklı hücre döngüsü içinde bulunan reseptörleri ya da döngüyle ilişkili faktörleri kodlayan genlerdeki mutasyonlar sonucunda Protoonkogenler onkogenlere dönüşür ve kanser olur.
  2. Tümor surpressor genler: Bu genler DNA’mızda onarılamayacak bir hasar meydana geldiğinde bağışıklık sistemini uyarır ve hücrenin öldürülmesini sağlar.
  3. DNA tamiri genleri
  4. Apoptoz düzenleyici genler: Apoptoz basitçe anlatırsak herhangi bir hücrenin bağışıklık sistemi hücrelerine beni öldürün demesidir. Bu genler bozulursa DNA’sında hasar olan hücreler çoğalır ve kanser meydana gelir.

Teşekkür

“Bilim harika bir oyundur. İlham vericidir ve tazeleyicidir. Oyun alanıysa Evren'in ta kendisidir.”
Isidor Isaac Rabi