Sorulara Dön
Evren'in merkezi neresi?
Evren, Büyük Patlama yoluyla bir nokta halinden başladıysa, şu andaki Evren içinde bu noktanın spesifik lokasyonu nerede? Böyle bir merkez var mı?
Ege Özmeral
Ege Özmeral ODTÜ Fizik öğrencisi

Cevap: Hiçbir yer veya her yer. Bunu daha iyi anlamak için şu soruda anlattığım defter analojisine geri dönelim. Genişlemeden önceki Evren (yeşil noktaları olan sayfa) ile genişlemeden sonraki Evren’i (pembe noktaları olan sayfa) merkezdeki nokta sabit olacak şekilde karşılaştırırsak elde edeceğimiz şekil şöyledir:

Bu defa iki resmi karşılaştırmayı ortadaki noktanın sol üstündeki noktayı merkez alarak yaparsak şöyle bir şekil elde ederiz:

Bu Reklamı Kapat

Görebileceğiniz üzere ilk karşılaştırmada sabit aldığımız noktadan uzaklaştıkça pembe ve yeşil noktalar arasındaki uzaklık farkı gittikçe artıyor; bu da noktaların merkezi sabit aldığımız noktaymış hissini uyandırıyor. Fakat ikinci karşılaştırmada sabit aldığımız nokta farklı olduğu halde bu defa noktaların merkezi bu karşılaştırmada sabit aldığımız nokta gibi görünüyor. Aynı şekilde Evren’de - siz nereden bakarsanız bakın - diğer her şey sizden uzaklaşıyormuş gibi gözükür.

Neden Evren’in merkezi olmadığını anlamak için verebileceğimiz başka bir analoji ise şişen balon analojisidir. Bir balonun yüzeyine noktalar çizdiğinizi düşünün. Balonu şişirdiğinizde balonun yüzeyi genişlediği için balonun üzerindeki noktalar birbirlerinden uzaklaşacaklardır. Birisi “Peki balonun üzerindeki noktaların merkezi neresi?” diye sorduğunda buna cevap veremezsiniz; çünkü merkezi yoktur.

1. Yazar Yok. Live Science. (05 June 2019). Alındığı Tarih: 05 June 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. Ucr. (05 June 2019). Alındığı Tarih: 05 June 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Evren Çayırlı
Evren Çayırlı Acemi Araştırmacı

Bulunduğumuz noktadan uzaya bakarken ne kadar uzağa bakarsak o kadar geçmişe bakmış oluruz. Gözlenebilir evren genellikle küre şeklinde varsayılır fakat bunda şöyle bir paradoks vardır: evrenin en uzak noktasına bakarken "küresel evren"in sınırını görürüz yani büyük patlamayı; evrenin sınırı evrenin başlangıç noktasıdır. Evren'in merkezi gözlemcinin bulunduğu noktadır (gözlemci evrenin neresinde olursa olsun).

Murad Abi
Murad Abi Bu ne anlamadım

"evrenin en uzak noktasına bakarken "küresel evren"in sınırını görürüz yani büyük patlamayı;"

Bence evrenin "sınırı" veya "başlangıç" noktası diye bir şey yok. Sonsuzluktan gelip sonsuzluğa gidiyoruz. Sonsuz olay bir şeyin merkezi de yok. Mesela, İstanbul'un merkezi coğrafi yönden şehrin tam ortasıdır, dünyanın merkezi nerede durduğuna bağlı bir şeydir. Fakat, evrenin merkezi diye bir şeyin olduğunu düşünmek veya bunu tartışmak bana aşırı gereksiz geliyor. Çünkü evren sonsuz olduğu için dünya veya İstanbul gibi limitli değil. Sürekli genişleyen bir şeyin merkezi neresi, sağı solu nerededir gibi konuları tartışmanın kendisi de bir sonsuzluğu getiriyor :)

Abdullah Elen
Abdullah Elen Bilgisayar Bilimleri Araştırmacısı

Bana göre, bu konuya evrendeki gök cisimlerinin merkezi (yani başlangıç noktası) neresidir? şeklindeki yaklaşım sanırım daha anlaşılır olacaktır.

Büyük Patlamayla birlikte, evrenin tek bir noktadan başlayarak kaotik bir şekilde genişlemeye başladığını ve bu genişlemenin halen devam ettiğini yapılan gözlemlerle (Doppler etkisi) anlayabiliyoruz. Kaotik sistemler, başlangıç koşullarına hassas bağlılık gösterir ve karmaşık bir içsel düzene sahiptir. Bu nedenle, başlangıç koşulları hakkında mükemmel bir bilgi olmadan gelecekteki gidişatını tahmin etmek her zaman başarısız olacaktır.

Amerikalı matematikçi ve meteorolog Edward Lorenz, 1963 yılında Ellen Fetter'in yardımıyla hava durumu tahminini modellemek için aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi Lorenz sistemi (ya da çekeri) diye adlandırılan bir model oluşturdu. Bu sistem, iki boyutlu akışkan davranışını simule etmek için ortaya atılan ve bilinen en meşhur kaotik sistemdir. Lorenz bu model ile kaos teorisine en büyük katkılarından birini yapmıştır. Çekerler kaotik sistemleri anlamamızı sağlar, yani kaosun matematiksel olarak vücut bulmuş halidir. Çekerlere baktığımızda karmaşıklıktan bir düzenin doğduğunu görürüz ve kaos teorisini açıklamak için sıklıkla kullanırız.

Bu Reklamı Kapat

Her ne kadar "Kaostan Kozmosa" ifadesi bu olguyu açıklayabilmek için tam olarak doğru olmasa da, fiziksel evrenin anındaki durumunu belirtmek için kullanılabileceğini düşünüyorum. Buna göre, evrendeki gök cisimlerinin mevcut konumunu (ya da durumunu) bir düzen olarak adlandıralım. Evrendeki gök cisimlerinin düzlemsel yansımasının temsili bir geometrik modelini aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi oluşturduğumuzu düşünürsek, bu kaotik sistemin bir merkezi yani başlangıç noktası vardır. Ancak belirli parametreleri ve başlangıç koşulları bilinmediği sürece öngörülemezdir.

Kaos ve iki boyutlu uzay örneği
Abdullah Elen

Şekil (b)'de kırmızı nokta ile gösterilen yer başlangıç noktasını, siyan mavisi gök cisimlerini ve kesikli çizgiler ise gök cisimlerinin merkeze olan uzaklıklarını temsil etmektedir.

1. Wikipedia. Lorenz System. (19 May 2021). Alındığı Tarih: 19 May 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. M. Çetin Sever. Kelebek Etkisi Nedir?. (19 May 2021). Alındığı Tarih: 19 May 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Mert Boz
Mert Boz Mert Boz 7. Sınıf Öğrencisi

Evrenin merkez noktası olması için bir başlangıç noktası olması gerekir. Eğer bir başlangıç noktası varsa ki oda zaten 13.7 milyar yıl önceki olan nokta biz evrenin genişlediğini söylüyoruz Big Bang'ten sonra hızla genişliyor eğer evren genişliyorsa 13.7 milyar yıl önceden gönderilen ışınların kaynağına baktığımızda arkasında da büyüyen sonsuz bir boşluk olur neden çünkü zaten evren genişliyor evren genişlemeye devam ettikçe başı ve sonu veya merkezi olmayacaktır. Kısacası biz evrenin merkezini belirlemek için başını bulmamız gerekiyor başı da olmadığına göre (Şahsi Fikrim) evren sonsuzdan gelip sonsuza gidiyordur. Bu da evrenin bırak merkezi başlangıcı olduğu konusunda bile kuşku uyandırır.

Sorulara Dön