Puan Ver
Puan Ver

Evren'in merkezi neresi?

Evren, büyük patlama yoluyla bir nokta halinden başladıysa, şu andaki evren içinde bu noktanın spesifik lokasyonu nerede? Böyle bir merkez var mı?

Cevap: Hiçbir yer veya her yer. Bunu daha iyi anlamak için şu soruda anlattığım defter analojisine geri dönelim. Genişlemeden önceki Evren (yeşil noktaları olan sayfa) ile genişlemeden sonraki Evren’i (pembe noktaları olan sayfa) merkezdeki nokta sabit olacak şekilde karşılaştırırsak elde edeceğimiz şekil şöyledir:

Bu defa iki resmi karşılaştırmayı ortadaki noktanın sol üstündeki noktayı merkez alarak yaparsak şöyle bir şekil elde ederiz:

Görebileceğiniz üzere ilk karşılaştırmada sabit aldığımız noktadan uzaklaştıkça pembe ve yeşil noktalar arasındaki uzaklık farkı gittikçe artıyor; bu da noktaların merkezi sabit aldığımız noktaymış hissini uyandırıyor. Fakat ikinci karşılaştırmada sabit aldığımız nokta farklı olduğu halde bu defa noktaların merkezi bu karşılaştırmada sabit aldığımız nokta gibi görünüyor. Aynı şekilde Evren’de - siz nereden bakarsanız bakın - diğer her şey sizden uzaklaşıyormuş gibi gözükür.

Neden Evren’in merkezi olmadığını anlamak için verebileceğimiz başka bir analoji ise şişen balon analojisidir. Bir balonun yüzeyine noktalar çizdiğinizi düşünün. Balonu şişirdiğinizde balonun yüzeyi genişlediği için balonun üzerindeki noktalar birbirlerinden uzaklaşacaklardır. Birisi “Peki balonun üzerindeki noktaların merkezi neresi?” diye sorduğunda buna cevap veremezsiniz; çünkü merkezi yoktur.

1. Live Science
  2. UCR İşin fiziksel arka planına basit bir giriş için Philip Gibbs'in buradaki cevabını tavsiye ederim.

Bulunduğumuz noktadan uzaya bakarken ne kadar uzağa bakarsak o kadar geçmişe bakmış oluruz. Gözlenebilir evren genellikle küre şeklinde varsayılır fakat bunda şöyle bir paradoks vardır: evrenin en uzak noktasına bakarken "küresel evren"in sınırını görürüz yani büyük patlamayı; evrenin sınırı evrenin başlangıç noktasıdır. Evren'in merkezi gözlemcinin bulunduğu noktadır (gözlemci evrenin neresinde olursa olsun).

“Öğrenmeyi bilen bir kişi, yeterince şey biliyor demektir.”
Henry Adams