Sorulara Dön

Deniz kabuğu toplamak deniz ekosistemi için zararlı mıdır?

1,698 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Yaren Hazar
69K UP
Öğrenci

Bu soruya aslında vâkıf olduğum için cevap vermek istedim nitekim küçükken sahil kıyısında bir yerleşkede bulunduğumdan dolayı kavanozlar dolusu deniz kabuğu toplar ayrıca deniz yıldızı bulduğumda da onu alır güneşte kurutur onları koleksiyon yapardım ancak bundan yılı tam olarak hatırlayamıyorum ancak hayatımın belli bir döneminde izlediğim bir belgeselde sahillerin ekosistem açısından zayıf bölgeler olarak tanımlanmasına rağmen tür zenginliğinden çeşitli olduğunu öğrenerek küçük çaplı bir araştırma yapmıştım. Bu araştırmam sonucunda deniz kabuklarının gezegenin bir termoregülasyonu olduğunu yani bir nevi sahillerde anahtar görevi teşkil ettiklerini öğrenmiştim. Bunun yanı sıra küresel iklimi etkilemeleri yönüyle deniz kabuklarına önemli yapı taşları diyebiliriz.

Şu anda da sorun üzerine sana daha detaylı bir bilgi vermek için yaptığım araştırmada deniz kabuklarının deniz çayırlarına mikroorganizma görevi sunduğu yahut kıyıya vuran deniz yosunlarının akıntılar tarafından kolayca taşınmamaları için bir tutunma görevi yüklendiğini öğrendim. Ayrıca Florida üniversitesinin deniz biyolojisi bölümü yaptığı araştırmada deniz kabuklarının yüzde 60 azalmasında insanoğlunun etkisinin olduğunu tespit ederek bu azalma sonucunda iklim değişikliğinin meydana gelebileceğini ortaya koymuştur. Nitekim akıllara da deniz kabuğunun küresel iklimle ne gibi ilişkisi olduğu ve nasıl etkileyebileceği sorusu geliyor bunu da araştırmacılar deniz kabuğunun biyojeokimyasal döngülerin karmaşık sürecinde bir bağlantısı olduğunu kıyıdan alınan bir deniz kabuğunun ya bir kesiş yengeci için yada bir deniz yosunu için bir yuva olabilecekken alınmasını bir nevi suç ile bağdaştırmıştır.

[1]

[2]

1. Hilal AYDIN1*, Serdar UZAR 2, et al. (2024). Denizel Mikroalg Biyotoksinleri Ve Etkileri. MARINE MICROALGAE BIOTOXINS AND THEIR EFFECTS. | Arşiv Bağlantısı
  2. Maj De Poorter. Denizdeki Tehlike. Alındığı Tarih: 9 Şubat 2024. Alındığı Yer: IUCN Küresel Denizcilik ve Kutup Programı (KDKP) | Arşiv Bağlantısı
Ahmet Ege Çarıkçıoğlu
12. sınıf öğrencisiyim.

Bu güzel bir soru. Deniz kabuğu toplamak zararsız görünebilir; ancak deniz ekosistemi üzerinde olumsuz etkileri olabilir. Bazı araştırmalara göre [1] [2] deniz kabukları kumsalları istikrarlı hale getirmek, deniz çayırlarını sabitlemek, deniz yaşamı için habitat ve besin sağlamak ve kıyı kuşlarının yuva yapmasına yardımcı olmak gibi çeşitli çevresel işlevler sağlamaktadır. Kabukların sahillerden kaldırılması bu işlevleri bozabilir ve hayatta kalmak için kabuklara bel bağlayan organizmaları tehlikeye atabilir. [3] [4] Sahillerdeki kabukların azalmasına katkıda bulunan faktörlerden bazıları turizm, sahil bakımı ve kabuk ticaretidir. Bu nedenle deniz ekosisteminin korunmasını sağlamak için herhangi bir kabuk toplamaktan kaçınılması tavsiye edilir. [1] [2] [5]

1. J. Goldman. Leave Seashells On The Seashore Or Risk Damaging Ecosystem, Says Study. (19 Mayıs 2014). Alındığı Tarih: 13 Şubat 2024. Alındığı Yer: the Guardian | Arşiv Bağlantısı
  2. S. Magazine, et al. Beach Tourists Who Collect Shells May Be Harming The Environment. (17 Ocak 2014). Alındığı Tarih: 13 Şubat 2024. Alındığı Yer: Smithsonian Magazine | Arşiv Bağlantısı
  3. I. Willsher. Shell Collecting The Legal, Ethical, Eco-Friendly Way. (27 Ağustos 2022). Alındığı Tarih: 13 Şubat 2024. Alındığı Yer: Utopia | Arşiv Bağlantısı
  4. E. Boaz, et al. Is It Illegal To Take Shells From The Beach In California? - Employment Security Commission. (20 Ekim 2023). Alındığı Tarih: 13 Şubat 2024. Alındığı Yer: Employment Security Commission | Arşiv Bağlantısı
  5. E. Speck. Should You Collect Seashells By The Seashore? How Shellers Can Protect Ecosystems. (21 Haziran 2022). Alındığı Tarih: 13 Şubat 2024. Alındığı Yer: FOX Weather | Arşiv Bağlantısı
Ömer Çetinbaş

Deniz kabukları kıyı ekosistemlerinin önemli bir parçasıdır. Sahil ekosistemleri, çok daha büyük bir biyom olan okyanusların temel bir parçasıdır. Daha da ileri gidebilir ve gezegenin termoregülasyonu için anahtar olduklarını ve küresel iklimi etkilediklerini söyleyebiliriz. Diğer şeylerin yanı sıra, sahil kumu nehirler tarafından taşınan atıl kalıntılardan oluşur. Temel olarak, Akdeniz kıyılarındaki Posidonia oceanica’da olduğu gibi, az çok aşınmış deniz kabuklarından ve bitki artıklarından oluşur. Sahilden deniz kabuğu almanın yanlış olmadığı düşünülse de aslında bu unsurların önemli rolü nedeniyle çevre için çok olumsuz sonuçlar doğurmaktadır.

Deniz kabuklarının bazı işlevleri şunlardır:

Tüm Reklamları Kapat

Deniz kuşları için iyi yuvalama malzemesi sağlamak. Ek olarak, bazı omurgasızlar onları koruyucu konut olarak kullanır.

Deniz yosunlarının, akıntılar tarafından kolayca taşınmamaları için tutunması için iyi, sağlam bir yüzey olarak. Aynı şekilde deniz çayırlarına ( Posidonia oceanica ), süngerlere ve diğer mikroorganizmalara da hizmet ederler.

Tüm Reklamları Kapat

Balıkların onları barınak olarak kullanması ve yırtıcıları kovması için önemlidir.

Spiral şekilli kabuklar, keşiş yengeçleri için çok önemlidir.

Kirleticiler, ağır metaller ve kalsiyum karbonat gibi çeşitli partiküllerin taşınmasını engellerler.

Zamanın geçişi ve erozyonla birlikte, gelecekteki organizmaların kabuklarını ve sahil kumunun bir kısmını oluşturacaklar.

Tüm bu işlevlere sahip olan deniz kabuğunu toplamak doğru olmaz.[1]

1. My Animals. Sahilden Kabuk Toplamak Yanlış Mı?. (22 Temmuz 2022). Alındığı Tarih: 11 Şubat 2024. Alındığı Yer: My Animals | Arşiv Bağlantısı
Vusal Merdiyev
Programlama uzmaniyim ama kosmosla falan ilgileniyorum

Özellikle deniz kabuğu toplama faaliyetleri deniz ekosistemleri için zararlı olabilir çünkü deniz kabukları, deniz yaşamı için önemli bir habitat sağlar. Deniz kabukları, yengeçler, karidesler, ve diğer deniz canlılarının sığınabileceği ve üreyebileceği alanlar oluşturur. Bu nedenle, aşırı deniz kabuğu toplama, deniz yaşamını olumsuz etkileyebilir ve ekosistemi dengesiz hale getirebilir.[1]

1. Chat GPT. (). Ai.
Cengizhan Kaçak
Yüksek lisans mezunu /Araştırmacı

Deniz kabuğu toplamanın ekosistem üzerinde olumsuz etkileri olabilir. Deniz kabukları, deniz yaşamının bir parçasıdır ve ekosistemin dengesini korumada önemli bir rol oynarlar. Deniz kabuklarının toplanması, özellikle aşırı ve kontrolsüz bir şekilde yapılırsa, deniz yaşamı için önemli olan habitatları yok edebilir ve deniz ekosistemlerini etkileyebilir. Ayrıca, bazı deniz kabukları türleri nesli tükenme tehlikesi altında olabilir ve bu türlerin toplanması da ekosistemlerde dengesizliğe neden olabilir. Bu nedenle, deniz kabukları toplama faaliyetleri, dikkatli bir şekilde yönetilmeli ve sürdürülebilirlik prensiplerine uygun olarak yapılmalıdır.[1]

1. c k. (2020). Mating In Insects | Smithsonian Institution. MarineBio Conservation Society. | Arşiv Bağlantısı
Sorulara Dön
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?