Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Cep telefonlarının yaydığı radyasyon zararlı mıdır?

İnternette zararlı olduğunuz savunan yazılarda var zararsız olduğunu savunan yaızlar da. Sizin yaklaşımınız nedir?

Bu aslında telefonların SAR(Specific Absorption Rate,Özgür Emilim Oranı) değerine bağlı .

Bu konuyu BBC'deki bir haber güzel açıklamış alta bıraktım linki.

Bilimsel kanıtlar, sürekli olarak endişe etmek için çok az neden olduğunu göstermiş olsa da çoğu insan, radyo frekansı (RF) radyasyonunun bize zarar verebileceğine inanıyor. Bu konuda, giderek daha da karmaşık hâle gelen çok sayıda bilimsel veri bulunmakta.

Auckland Üniversitesi ve Yeni Zelanda Sağlık Bakanlığı, Aralık ayında aynı dergide bir araştırmacı olan Susan Pockett tarafından yayınlanan bir makalenin, Yeni Zelanda’da kamu politikasının halk sağlığını korumak için yeterince çaba göstermediğini iddia ettiği için yanıltıcı olduğunu düşünüyor. Bilim insanları, on yıllardır RF radyasyonunun insan vücudu üzerindeki etkisini inceliyorlar ve ana biyolojik etkinin insan dokusunu ısıtıyor gibi göründüğünü gösteriyorlar. Makaleye göre RF radyasyonu, iyonlaştırıcı değildir yani DNA'ya zarar verecek enerjiye sahip olamaz.

Pockett'in makalesi, iyonlaştırıcı olmayan radyasyonun biyolojik etkilerinin doku ısınmasının ötesine geçtiğini öne süren bir takım araştırmalara dayanarak doğru olmadığını savundu. Yeni yorum ise bu biyolojik etkileri gösteren sayısız çalışmayı göstermekte ancak kalitelerini sorgulamakta. Auckland Üniversitesi’nden Elwood, “Zarar verici sağlık etkilerini gösteren çalışmaların çoğu, düşük kalitededir ancak ilginç oldukları için yayınlanmaktadır. 'Potansiyel' kelimesi önemlidir. Çalışmaların çoğu, muhtemelen bir sağlık etkisine bağlı olabilecek bazı fizyolojik veya moleküler değişimi araştırmaktadır ancak genellikle bir sağlık zararının doğrudan kanıtı bulunmamaktadır” açıklamasında bulundu.

Elwood, 200'den fazla çalışmayı inceleyen ve memeli hücrelerinde 2.000'in üzerinde RF radyasyon testini inceleyen Teksas Üniversitesi'ndeki araştırmacılar tarafından yapılan son bir gözden geçirmeyi işaret ediyor; "Bu, birçok çalışmadaki olumlu sonuçların, yürütme çalışmalarının kalitesinin temel kriterlerini karşılamamasından kaynaklandığını gösteriyor" dedi.

İyi bilimin anahtarı tekrarlanabilirliktir. RF radyasyonuna maruz kalmanın bir etkisi olduğunu göstermek bir şeydir ama tekrar tekrar gösterebilmek tamamen başka bir şey. Hem laboratuvar çalışmaları hem de hayvan sağlığı çalışmalarında tutarlı bir sağlık etkisi göstermeyen RF radyasyonuna maruz kalma ile ilgili cevaplanmamış sorular var.

Bu, araştırmanın duracağı ve dünya çapında uygulanan mevcut yönergelerin daha fazla incelenmeyeceği anlamına gelmez ancak kanıtların ağırlığı, şu anda telefonlardan gelen radyasyonun endişelenecek bir şey olmadığını gösteriyor.

Puan Ver

“Sürdürülebilir değişimler yaratmanın tek yolu ödün vermektir. Değer verdiğiniz şeyleri unutmadığınız sürece ödün vermekte hiçbir sakınca yoktur.”