Sorulara Dön
Ekoloji, Botanik & Mikoloji

Bitkiler teorik olarak ölümsüz mü?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Soruyu ayrıntılı sormanızı öneririm. Ancak anladığım kadarıyla bu soruya şöyle cevap vermek istiyorum. Kısmen evet.

Dünya üzerinde yaşayan bildiğimiz alemlerden birisi olan bitkiler alemine mensup bazı türlerin büyümesi ve gelişmesi teorik olarak sınırsız. Ancak bunu her bitki için söyleyebilmemiz imkansız.

Bizler insan merkezcil doğaya baktığımız için belki bunu anlayabilmek zor gelebilir. Bitkiler aynı hayvanlar gibi hareket edebilen, nefes alabilen ve hatta çeşitli problemlere karşı strateji geliştirebilen varlıklardır. Sadece bir insan gözüyle baktığımızda bitkileri ya hareketsiz ya cansız sanma gafletine düşeriz. Ancak bitkiler alemi ile hayvanlar aleminin zaman kavramları birbirinden farklıdır. Bize göre bir sarmaşığın çitlere dolanma hızı çok yavaştır. Ancak aynı konumda yaşayan ulu bir çınar ağacına göre ortalama bir insan çok hızlı yaşayıp ölmektedir. Ölüm evrim için gerekli bir mekanizmadır. Her üreme ile birlikte daha zengin genetik materyale sahip bireyler dünyaya gelirken. Daha fakir genetik materyale sahip bireyler, görece daha gelişmiş genetik materyale sahip organizmalar ile mücadele etmede zorlanacaktır. Bitkiler ne kadar kesilen bir uzvuyla yeşerip aynı genetik materyale sahip 2. bir canlı ortaya çıkarabilme gücüne sahip olsada (biz buna çelik ile çoğaltma demekteyiz.). Her bitki çiçekli, çiçeksiz vb. üreme yöntemlerine sahiptir. Bitkilerin üremesi ile uzun nesiller boyu, yani uzun zaman içerisinde onlarında diğer canlılar gibi değiştiklerini görüyoruz. Sorunuzun benim anladığım ana damarına geri dönecek olursak. Teorik olarak mantarları, virüsleri, bakterileri ve böcekleri ekarte edebilseydik. Tabi birazda fizik kurallarını esnetebilseydik (Sonuçta devasa dalları olan bir çınar ağacının demir destekler ile koca dallarının desteklendiğini hepimiz görmüşüzdür. Bunun yanında köklerden ağacın tepesine kadar bitkiler su ve besin maddelerini temel fizik ile iletebilmektedir. Sınırsız bir yaşam sınırsız boy uzaması demek olacaktır.) . Ayrıca küresel ısınma, yangın gibi birçok felaketinde olmayacağını garanti edersek. Evet çok yıllık bitkiler sınırsız ömre sahip olabilirlerdi.

Ancak dediğim gibi doğal şartlar altında her canlı gibi bitkilerde ölüme mahkum bunun sebebleri enfeksiyon, yangın, yıldırım, kuraklık, toksisite, tahribat, sıcaklık, soğukluk v.b. nedenler ile olacaktır.

Teşekkür (1)