Puan Ver
Puan Ver

Acı biber neden acı?

Yalnız yanlış anlaşılmasın, içindeki acı olmasını sağlayan maddeyi sormuyorum, neden acı biber diye bir meyve var onu soruyorum.

Yenilmesin diye denir; ancak tam olarak doğru sayılmaz. Çünkü meyve/sebze genelde yenilerek, tohumları taşınır. Örneğin portakalın tadı memelileri çekmeli ki yenilsin ve tohumları gerek fiziksel etkiyle, gerekse de memelinin sindirim sistemi ile yayılabilsin. Peki biber niye acıdır?

Okuduğum bir araştırmada “seçim yapmak” için diye belirtmişler. Yani aslında kimin tarafından yayılacağı bitki tarafından seçilmiş. Zira acı biberi acı yapan kapsaisindir. Bu moleküle ait reseptörler de bütün memelilerde mevcuttur. Fakat kuşlarda yok. Dolayısıyla yapılan incelemede görmüşler ki yenilen biberin tohumları memelilerin sindirim sisteminde infertilken, kuşların sindirim sisteminde fertil (doğurgan) düzeyde.

Acı biberin evrim sürecine bakmak gerekir. Büyük ihtimalle yapay seleksiyonla, insan eliyle acılaştırılmıştır. tarımda çiftçinin en beğendiği ürünlerin tohumları saklanır ve ekme döneminde ekilir. biber yetiştiren çiftçi tesadüfen diğerlerinden farklı tadı olan bir biber yetiştirmeyi başardıysa ve tadı hoşuna gittiyse onu tohumluk olarak saklar. Görüştüğü diğer çiftçiler de bunun tohumunu ondan almak için can atarlar. Ve ekilen tohumların içinden yine en beğendiğini tohumluk olarak saklar. Binlerce biber ekip her seferinde en acılarının tohumunu dikerseniz(biberin de bol bol varyasyon ürettiğini varsayarsak) her sene biraz daha acı biberiniz olur.

“Hepimiz yıldız tozuyuz!”