Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap

Teşekkür
Hatırla (1)
Takip
Kabul Edilen Cevap Kabul Edilen Cevap

Bitkiler kanser olurlar. Hatta birçok çok yıllık bitkilerde kanser, oldukça yaygındır. Özellikle zeytin ağacı kansere hassastır ve zeytinde kanser, özellikle soğuk iklimlerde sık görülür. Kısaca ortaya çıkış nedenini de söyleyeyim: Bilindiği gibi su donup buz olduğunda hacmen genişler. Bitkilerin de bünyeleri yüksek oranda sudan oluştuğu için donma, bitkilerin büyük çoğunluğu için ölümcüldür. Özellikle çok yıllık odunsu bitkilerde çok düşük sıcaklıklarda dallarda çatlamalar meydana gelir. Bu çatlaklar da çeşitli zararlı ve istenmeyen virüs ve bakteriler için bir giriş kapısı oluşturur (Soğuk etkisi dışında dallarda oluşabilecek başka yaralanmalar da aynı etkiyi yaratabilir). Ağaç da bu çatlakları refleksif olarak kapatmak ve kendisini savunmak için o çatlak bölgesinde hızlı ve kontrolsüz odunsu doku oluşturmaya başlar. Ancak bu dokular, diğer odunsu dokular gibi suya geçirgen değillerdir ve bitkinin genel su alışverişine katkı yapmazlar aksine bu yapıyı bozarlar. Herhangi bir ağaca baktığınızda, dallarda genel fiziki yapıya aykırı yumrular, şişlikler, urlar görürseniz o yapılar yüksek olasılıkla kanserdir. Herhangi bir arama motoruna "zeytinde kanser" yazıp görselleri tıklarsanız çok sayıda fotoğraf göreceksiniz.

“Bizler hikaye anlatıcı hayvanlarız ve günlük yaşantılarımızın sıradanlığını kabul etmeye tahammül edemiyoruz.”
Stephen Jay Gould