Seçilim diferansiyeli (S) ve seçilime tepki (R)

Bu içerik, Evrim Ağacı Bilim Sözlüğü dahilindeki bir terimdir. Sözlüğümüzü kullanarak bilimsel terimlerin anlamlarını ve yabancı dillerdeki karşılıkların görebilirsiniz. Ayrıca bu terimler, diğer içeriklerimiz içerisinde geçtiklerinde, okurlarımıza kolaylık olması ve yol göstermesi açısından açılır-kapanır bilgi kutusu olarak gösterilmektedir.

Seçilim diferansiyeli (S) ve seçilime tepki (R)

secilim-diferansiyeli-s-ve-secilime-tepki-r

Hayvan ve bitki türlerinde yapay seçilim gösterilecek tepki matematiksel bir eşitlikle açıklanabilir.

R = h^2 S      Buradaki "R" seçilime tepki yani ebeveyn nesil ile yavru nesil arasındaki ortalama farklılıkları ifade eder. "S" ise ebeveyn nesil ile seçilen nesil arasındaki ortalama farklılıklardır.
Bir bitki ıslahçısının ortalama 100 çekirdek veren mısırı ıslah etmeye çalıştığını düşünelim. Seçilen iyi mısırların da 120 çekirdeğe sahip olduğunu varsayalım. h nin 0,5 olduğu düşünülürse,  R = h^2 S    olduğundan  0,5(120-100)=10 dur. Yani seçilime tepki 10'dur. Böylece ortalama 100 çekirdek veren mısır bitkisi bundan sonra 110 çekirdek vermeye başlayacaktır.Gillespie, G. H. (1997). Population Genetics: A Concise Guide. Johns Hopkins University Press.

Transfeksiyon