Rüzgar Türbinlerinin Karanlık Yüzü: Temiz Enerji Kaynakları Daha Çok Yarasa ve Kuş Öldürüyor Olabilir mi?

Dünya devi ülkeler ve şirketler, hızlı bir şekilde yeşil enerjiye ayak uydurmaya çalışıyorlar. Eskiden beri kullandığımız "kirli enerji" sağlayan kömür ve petrolden, hızlı bir kaçış söz konusu. Bu, gezegenimizin iyiliği için tartışmasız öneme sahip, çok kritik bir konu ve Evrim Ağacı olarak bunu sonuna kadar destekliyoruz.

Öte yandan bu yeşil enerji kaynaklarının kurulabileceği alanların sınırlı olması, kimi zaman insanın ihtiyaçlarının doğal hayatın sistemiyle çakışmasına neden oluyor. Bunların başında da, bu rüzgar türbinlerinin kurulduğu bölgelerde, ölümlerinde ciddi bir artış görülen yarasalar ve birçok avcı kuş türü geliyor.

Örneğin Amerika'da, Kaliforniya eyaletinin enerji ihtiyacının %20'si bu yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlanmakta. Esasında türbinlerin kurulduğu bölgeler, özenle seçilmiş olsa da, yine de ölümlerin önüne geçemiyor. Eyalete enerji sağlayan yüzlerce rüzgar türbini, sadece 2011 yılında içerisinde 4000'den fazla yarasanın ölümüne neden olmuş. Dünya çapında ise her yıl 600.000-900.000 yarasanın sadece rüzgar türbinleri nedeniyle öldüğü düşünülüyor.

Benzer bir şekilde, Kaliforniya Enerji Komisyonu'nun 2011'in Ağustos ayında yaptığı bir araştırma, rüzgar türbinlerine yakalanarak ölen avcı kuşların sayısının sanılandan çok daha yüksek olduğunu gösteriyor.

Fakat buna karşı sonuçlar da yok değil. 2009 yılında ABD ve Avrupa'daki enerji kaynaklarının birim enerji başına öldürdüğü canlı sayısını inceleyen bir araştırmada şu sonuca varıldı:

Rüzgar tarlaları ve nükleer enerji santrallerinin her biri, ürettikleri GWh enerji başına 0.3-0.4 canlı ölümüne neden oluyor. Diğer yandaysa fosil yakıt kullanan güç istasyonları GWh başına 5.2 canlıyı öldürüyor. (...) Buna bağlı olarak, rüzgar tarlalarının ABD'de sadece 2006 yılında 7.000 civarında kuşu öldürdüğünü tahmin etmekteyiz; ancak nükleer enerji santralleri 327.000, fosil yakıtlarla çalışan santraller ise 14.5 milyon kuşu öldürdü.

Yeşil ve yenilenebilir enerji, her ne kadar bizim için çok kıymetli olsa da, birçok türü tehdit eden boyutlara da ulaşabiliyor. Dolayısıyla, kaş yaparken göz çıkarmamak adına, bu önemli hesapların da projelere dahil edilmesi şart.

• R. Boyle. Wind Turbines Kill More Than 600,000 Bats A Year. What Should We Do?. (19 Kasım 2013). Alındığı Tarih: 12 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Popular Science | Arşiv Bağlantısı