Evrim Ağacı

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Tür: Pliosaurus brachydeirus

Aile Adı: Pliosauridae

Ailedeki Cins Sayısı: 13

Ailedeki Tür Sayısı: 29

Yaşadığı Dönem: Geç Jurasik (155.7 - 150.8 MYÖ)

Boyut: ~ 8-12 metre

Kafa Uzunluğu: ~ 3 metre

Bulunduğu Müze: University of Bristol, Birleşik Krallık

Fosil Alanı: Kimmeridgian, İngiltere

Tanımlandığı Yıl: 1841

Bilgi: Pliosaur, toplamda 8-12 metre uzunluğunda olup, 3 metrelik kafasındaki 20 santimetrelik dişleri ile yaklaşık 150 milyon yıl önce, Jurasik dönemdeki sularda bulunan avlarını parçalayan bir "ölüm makinası" olarak tanımlanmaktadır. Denizel bir sürüngendir. Her ne kadar evrimi onu uzun zaman denizlerin hakimi kıldıysa da, görseldeki fosilin detaylı analizi bu devasa hayvanın da artirit (eklem şişmesi, erimesi, aşınması) gibi "yaşlılık hastalıkları"na engel olamadığını göstermektedir. Bu hastalık sebebiyle, görseldeki fosil bireyinin alt çenesinin oryantasyonu bozulmuş, ağzı muhtemelen tam olarak kapanamayacak bir hal olmuş ve neredeyse kesin olarak hayvanın ciddi miktarda acı duymasına neden olmuştur. Böylece araştırmacılar, paleopataloji (tarih öncesi hastalıkları) araştırmalarına harika bir örnek eklemeyi başarmışlardır.

Yapılan analizlerde fosilin dişi bir bireye ait olduğu anlaşılmıştır. Üstelik birey, hastalığına rağmen oldukça uzun bir süre hayatta kalabilmiştir. Alt çenenin kaymasından ötürü, avlanma ve çiğneme sırasında alt dişler, üst çenede yara ve aşınma izleri bırakmıştır. Hatta inceleme, ölümünün bu çene aşınması sonucu oluşan bir çene kemiği kırılmasından kaynaklanmış olabileceğini göstermektedir. Pliosaurların avları arasında balıklar, mürekkep balıkları ve diğer denizel kertenkeleler bulunmaktadır.

Paleontolojik Bulgular:

Rekonstrüksiyonlar:

Dünya’nın En Güçlü Deniz Sürüngeni: Predator X (Pliosaurus brachydeirus). Bu video, BBC Earth tarafından hazırlanmış, Mehmet Demiryay (Evrim Ağacı) tarafından altyazılandırılmıştır. Eğer içeriği beğendiyseniz orjinal kaynağa destek olmak için, lütfen YouTube kanalına gidip videolarını beğenmeyi unutmayın.
BBC Earth

Fotoğraflar:

1. Simon Powell
  2. DAZZY-P/DeviantArt

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 15/07/2020 08:11:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/730

“Yaşadığım her şeye rağmen, insanların halen iyi kalpli olduğuna inanıyorum.”
Anne Frank