Tüm Reklamları Kapat

Pliosaurus brachydeirus (Denizdeki Ölüm Makinası)

Pliosaurus brachydeirus (Denizdeki Ölüm Makinası) Simon Powell/ DeviantArt
1 dakika
1,668

Tür: Pliosaurus brachydeirus

Aile Adı: Pliosauridae

Ailedeki Cins Sayısı: 13

Ailedeki Tür Sayısı: 29

Tüm Reklamları Kapat

Yaşadığı Dönem: Geç Jurasik (155.7 - 150.8 MYÖ)

Boyut: ~ 8-12 metre

Kafa Uzunluğu: ~ 3 metre

Evrim Ağacı'ndan Mesaj

Bulunduğu Müze: University of Bristol, Birleşik Krallık

Fosil Alanı: Kimmeridgian, İngiltere

Tanımlandığı Yıl: 1841

Bilgi: Pliosaur, toplamda 8-12 metre uzunluğunda olup, 3 metrelik kafasındaki 20 santimetrelik dişleri ile yaklaşık 150 milyon yıl önce, Jurasik dönemdeki sularda bulunan avlarını parçalayan bir "ölüm makinası" olarak tanımlanmaktadır. Denizel bir sürüngendir. Her ne kadar evrimi onu uzun zaman denizlerin hakimi kıldıysa da, görseldeki fosilin detaylı analizi bu devasa hayvanın da artirit (eklem şişmesi, erimesi, aşınması) gibi "yaşlılık hastalıkları"na engel olamadığını göstermektedir. Bu hastalık sebebiyle, görseldeki fosil bireyinin alt çenesinin oryantasyonu bozulmuş, ağzı muhtemelen tam olarak kapanamayacak bir hal olmuş ve neredeyse kesin olarak hayvanın ciddi miktarda acı duymasına neden olmuştur. Böylece araştırmacılar, paleopataloji (tarih öncesi hastalıkları) araştırmalarına harika bir örnek eklemeyi başarmışlardır.

Yapılan analizlerde fosilin dişi bir bireye ait olduğu anlaşılmıştır. Üstelik birey, hastalığına rağmen oldukça uzun bir süre hayatta kalabilmiştir. Alt çenenin kaymasından ötürü, avlanma ve çiğneme sırasında alt dişler, üst çenede yara ve aşınma izleri bırakmıştır. Hatta inceleme, ölümünün bu çene aşınması sonucu oluşan bir çene kemiği kırılmasından kaynaklanmış olabileceğini göstermektedir. Pliosaurların avları arasında balıklar, mürekkep balıkları ve diğer denizel kertenkeleler bulunmaktadır.

Paleontolojik Bulgular:

Rekonstrüksiyonlar:

Dünya’nın En Güçlü Deniz Sürüngeni: Predator X (Pliosaurus brachydeirus). Bu video, BBC Earth tarafından hazırlanmış, Mehmet Demiryay (Evrim Ağacı) tarafından altyazılandırılmıştır. Eğer içeriği beğendiyseniz orjinal kaynağa destek olmak için, lütfen YouTube kanalına gidip videolarını beğenmeyi unutmayın.
BBC Earth

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/02/2024 02:57:56 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/730

Aşırı
Araba Camındaki Siyah Noktalar Ne İşe Yarıyor?
Stres Yayı Yerçekimine Nasıl Karşı Koyuyor?
"İkinci Beyin": Vücudunuzdaki Yabancı Organizmalar, Beyninizi Nasıl Yönetiyor?
Arılar da İnsanlar Gibi
Arılar da İnsanlar Gibi "Jetlag" Hisseder mi?

Ç. M. Bakırcı. Pliosaurus brachydeirus (Denizdeki Ölüm Makinası). (7 Kasım 2012). Alındığı Tarih: 27 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/730
Bakırcı, Ç. M. (2012, November 07). Pliosaurus brachydeirus (Denizdeki Ölüm Makinası). Evrim Ağacı. Retrieved February 27, 2024. from https://evrimagaci.org/s/730
Ç. M. Bakırcı. “Pliosaurus brachydeirus (Denizdeki Ölüm Makinası).” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 07 Nov. 2012, https://evrimagaci.org/s/730.
Bakırcı, Çağrı Mert. “Pliosaurus brachydeirus (Denizdeki Ölüm Makinası).” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, November 07, 2012. https://evrimagaci.org/s/730.