Evrim Ağacı

Bu yazı, HuffingtonPost isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Eğer ki bu fotoğrafta gördükleriniz gerçek böğürtlenler değillerse, böğürtlene benzeyen bu demir kürecikleri tam olarak nedir? Ayrıca Kızıl Gezegen'in geçmişiyle ilgili bize bilgi verebilirler mi?

Araştırmacılar Mars'ın "böğürtlenleri" adı verilen yapıların antik suyun (ve dolayısıyla antik yaşamın) izlerini taşıdığını düşünüyorlardı. Ancak görünen o ki bu hematit toplar basitçe bir meteor kalıntısı ve sadece birkaç yıllık.

Hayal kırıklığı, değil mi?

Mars'taki bu böğürtlen benzeri yapılar Opportunity (Fırsat) uzay aracı tarafından 2004 yılında keşfedildi. 2012 yılında yayımlanan popüler bir teori, bu böğürtlen yapılarının Mars'ta eskiden kayalar arasından akan su sebebiyle oluştuğunu savunuyordu. Tıpkı Dünya'da su akıntıları içerisinde demirce zengin küreciklerin oluşması gibi... Ancak Hawaii Jeofizik ve Gezegen Bilimi Enstitüsünden araştırmacılar bunların Kızıl Gezegen'in atmosferine giren meteorlardan ötürü oluştuğunu düşünüyorlar. Araştırmaları 2014'ün Şubat ayının başında Planetary Space and Science dergisinde yayımlandı. Baş araştırmacı Dr. Anupam Misra, National Geographic'e bu kürelerle ilgili olarak şöyle söyledi: "Meteorit teorisi bu küreciklerin tüm özelliklerini açıklamaya yetiyor."

Misra ve arkadaşları bu küreciklerin dünyadaki örneklerine göre çok daha küçük olmasından ötürü teorilerinin desteklendiğini düşünüyor. National Geographic'e göre Mars'taki böğürtlenler 4-6 milimetre arasında bir çapa sahipler. Ayrıca bu kürecikler üzerindeki aşınma miktarı, bu yapıların sanıldığı gibi antik olmadığını gösteriyor.

Ancak eğer ki bu böğürtlenler Mars'taki antik yaşama dair kanıt sunmuyorsa da, önceki araştırma Kızıl Gezegen'de bir zamanlar suyun aktığını ileri sürüyordu. Mars'ta bir zamanlar akar suların olduğuna dair fikirlerimizi henüz terk etmemiz için hiçbir neden yok. Aksine, 2014 Şubat ayının başında yayımlanan bir diğer araştırma, gezegen yüzeyindeki aşınmaların akar sulara dair delil olduğunu gösteriyordu. Konuyla ilgili Evrim Ağacı haberini buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/06/2020 08:33:25 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2018

“Ne kadar çok okursanız, o kadar çok bilirsiniz. Ne kadar çok bilirseniz, o kadar çok yere gidebilirsiniz.”
Theodor Seuss Geisel