Kuantum Dolanıklık ile 3000 Atomu ''Dolamak''

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bir çift atom altı parçacığın, hiçbir fiziksel bağlantıları olmadan ve aralarındaki mesafeden bağımsız olarak, aynı anda birbirinin durumlarını etkileyebilmesine “kuantum dolanıklık” denir. Birbirlerinin özelliklerini etkileyebilen bu parçacıklar ise “dolanık parçacıklar” olarak adlandırılır.

Örneğin, elimizde A ve B adlı iki dolanık parçacık olsun. A parçacığını ölçtünüz ve durumunu “yukarı” olarak gördünüz. Bu durumda, yan odadaki B parçacığı ise “aynı anda” “aşağı”yı gösterir. Einstein, bu şekilde aracısız bir bağlantı için “uzaktan hayalet etki” diyerek bu işin gülünçlüğünü vurgulamıştı. Ancak, kuantum dolanıklığın gerçek olduğu, şu ana kadar pek çok deneyle ispatlandı.

Hatta bu iş öyle hâl aldı ki, 26 Mart 2015'te yayımlanmış bir çalışmalarıyla kuantum fizikçi Vladan Vuletic ve ekibi tek bir fotonla 3000 adet atomu dolanık hale getirdiklerini duyurdu. Bu gelişme, çok daha güçlü kuantum bilgisayarların ve kırılması imkânsız kuantum şifreleme sistemlerinin geliştirilmesini sağlayabilir.

1. LiveScience - 1
  2. LiveScience - 2

Doğadan Esinlendiklerimiz ve Mühendislerin Doğadan Öğrendikleri

Dronları Kullanarak 1 Milyar Ağaç Dikmek Mümkün Olabilir Mi?