Tüm Reklamları Kapat
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Güncel Bilim Haberleri
Bugün bilimseverlerle ne paylaşmak istersin?
Bağlantı
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
Ece Müker
Pittsburgh Üniversitesi ve KU Leuven'den araştırmacılar, insanlarda kafa şeklini etkileyen bir dizi gen keşfetti. Bu hafta Nature Communications'da yayınlanan bu bulgular, insan kafa şekillerinin çeşitliliğini açıklamaya yardımcı oluyor ve ayrıca kraniosinostoz gibi kafatasını etkileyen durumların genetik temeli hakkında önemli ipuçları sunabilir.
Gündem
1393 gönderi
Güncel Bilim Haberleri
Ece Müker
Araştırmacılar, 52.000 yıllık bir yünlü mamutun genomunu ve 3 boyutlu kromozomal yapılarını bir araya getirerek antik DNA örneklemesinde bir ilke imza attı. Yünlü mamut “Yuka”, öldükten hemen sonra donmuş ve permafrost sayesinde kromozomları cam gibi korunmuştur. Bu bulgu, antik DNA’nın en “canlı” görüntüsünü sağladı.

Araştırma, antik kromozomların morfolojisinin korunarak, soyu tükenmiş türlerin genom montajı ve transkriptomik analizine olanak sağladığını gösteriyor. Bu çalışmanın yazarlarından Erez Lieberman Aiden, bunun “bir milyon kat daha fazla dizilime sahip yeni bir fosil türü” olduğunu belirtti. Ayrıca ilk kez antik bir örnek için karyotip belirlenmiştir.

Araştırmacılar, mamut DNA’sını haritalamayı “üç milyar parçalı bir bulmacayı çözmeye” benzetiyorlar. Kulağının arkasından alınan deri örneğinde DNA’nın hangi bölümlerinin eşleştiğini Hi-C analizi ve DNA dizilimi ile belirlediler. Bu sayede, 28 kromozomu olan modern fili model alarak 28 kromozomun haritasını çıkardılar.

Çalışmanın en çarpıcı yönü, fosilleşmiş kromozomların korunma durumuyla ilgilidir. Bu sayede araştırmacılar, deri hücrelerinde hangi genlerin aktif ve inaktif olduğunu belirleyebildiler. Bu, herhangi bir antik DNA örneğindeki hücreye özgü gen aktivitesinin ilk ölçümüdür.

Araştırmacılar, elde ettikleri bilgiyi epigenetik veya gen ifadesi araştırmalarında kullanmayı planlıyorlar. Çalışmanın başyazarı M. Thomas Gilbert, bu sonuçların, yünlü mamutların soyunun tükenmesini önlemeye yönelik çağdaş çabalar açısından önemli olduğunu belirtti.

Araştırmanın bulguları, “Üç Boyutlu Genom Mimarisi: 52.000 Yıllık Yünlü Mamut Derisi Örneği” başlıklı makale ile Cell dergisinde yayımlandı.
Ece Müker
SpaceX, 11 Temmuz’da gerçekleşen Falcon 9 fırlatmasında üst kademe motorunda yaşanan bir arıza nedeniyle yörüngeye ulaşamayan 20 Starlink uydusunu kurtaramayacağını açıkladı. 12 Temmuz’da yapılan açıklamada, uyduların çok alçak bir yörüngede kaldığı ve yüksek atmosferik sürüklenmeye karşı koyamadıkları belirtildi.

Roketin üst kademesi ikinci yanmayı tamamlayamadığı için uydular sadece 135 kilometrelik bir perigee yörüngesine yerleştirildi. Bu durum, uyduları yüksek sürtünmeli bir ortamda tutarak yörüngelerini başarılı bir şekilde yükseltmeyi imkansız hale getirdi. SpaceX CEO’su Elon Musk, atmosferik sürüklenmeyi aşmak için elektrikli iticilerin maksimum seviyede çalıştırıldığını ancak bunun muhtemelen işe yaramayacağını belirtti.

Uyduların Dünya atmosferine yeniden gireceği ve tamamen yok olacağı, bu nedenle yörüngedeki diğer uydular veya kamu güvenliği için bir tehdit oluşturmadığı açıklandı. Falcon 9 roketinin geleceği ve SpaceX’in fırlatma programları üzerinde belirsizlik sürerken, Federal Havacılık İdaresi de anomalinin soruşturulmasını talep etti.

Bu olay, SpaceX’in fırlatma planlarında gecikmelere yol açabilir ve NASA dahil olmak üzere geniş bir müşteri yelpazesini etkileyebilir. NASA, SpaceX’in devam eden anormallik soruşturmasına dahil edilerek, ilerleyen süreçte ajans misyonları hakkında güncellemeler sağlayacağını belirtti.
Bu gönderi Evrim Ağacı tarafından öne çıkarılmıştır.
Communications Earth and Environment dergisinde yayınlanan yeni bir çalışma, Mars'ın eski ikliminin Kanada'nın soğuk Newfoundland bölgesine benzer şekilde soğuk ve buzlu olabileceğini gösteriyor. Araştırmacılar, Dünya'daki toprakları Mars'taki Gale Krateri'nde bulunanlarla karşılaştırarak Mars toprak örneklerinde bolca bulunan X-ışını ile tespit edilemeyen maddelere odaklandı. Çalışma, bu maddelerin soğuk, donma noktasına yakın koşullarda oluştuğunu ve korunduğunu öne sürerek, eski Mars'ın sıcak ve nemli olduğu düşüncesini sorguluyor.
Bu gönderi Evrim Ağacı tarafından öne çıkarılmıştır.
Proceedings of the Royal Society B dergisinde yayınlanan bir çalışma, yuva yapan kerevitlerdeki canlı renklerin belirli adaptif amaçlar için değil rastgele evrimleştiğini öne sürüyor. Çalışma 400 kerevit türünü analiz ederek parlak renkli olanların çoğunlukla yeraltında yaşadığını keşfetti. Parlak renkler 260 milyon yıl içinde bağımsız olarak 50'den fazla kez evrimleşmiştir. Bu durum, canlı hayvan renklerinin her zaman adaptif bir işleve hizmet ettiği yönündeki yaygın inanca meydan okuyor.
Bu gönderi Evrim Ağacı tarafından öne çıkarılmıştır.
Arkeologlar, kuzey Peru'da 4.000 yıllık bir tapınak ve tiyatro kalıntıları ortaya çıkardı. La Otra Banda, Cerro Las Animas adı verilen bu alan, İlk Dönem'e ait karmaşık oymalar ve duvar resimleri içeriyor. Bu keşif, bölgedeki erken kurumsallaşmış din hakkında bilgiler sağlıyor. Buluntu, iyi bilinen Peru arkeolojik alanlarından binlerce yıl daha eskiye dayanıyor.