Tüm Reklamları Kapat
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Güncel Bilim Haberleri
Bugün bilimseverlerle ne paylaşmak istersin?
Bağlantı
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
Ece Müker
Her ne kadar Uluslararası Uzay İstasyonu'nun kapısını hortlaklar, gulyabaniler ya da şaka mı şeker mi yapanlar çalmasa da, yörüngedeki tesiste bulunan mürettebat üyeleri yine de Cadılar Bayramı ruhuna girmeyi seviyor. İster bireysel olarak ister tüm mürettebat olarak bazen ürkütücü, bazen korkutucu ama her zaman yaratıcı kostümler giyerler ve bu kostümler genellikle uzay istasyonunda bulunan malzemelerden tasarlanır.
Gündem
1396 gönderi
Güncel Bilim Haberleri
Yeni bir çalışma, yapay zekanın özellikle daha az yaratıcı yazarlar için hikayeleri daha yaratıcı, ilgi çekici ve iyi yazılmış hale getirmeye yardımcı olduğunu gösteriyor. Araştırma, yapay zeka desteğinin yeniliği ve kullanışlılığı artırarak hikayeleri daha eğlenceli ve daha az sıkıcı hale getirdiğini ortaya koydu. Bununla birlikte, yapay zekanın yaygın kullanımının yaratıcı çalışmaların çeşitliliğini ve benzersizliğini azaltabileceği konusunda da uyarıda bulunuyor. Bulgular, yaratıcı yazarlıkta yapay zeka kullanımının hem potansiyelini hem de risklerini vurguluyor.
Bu gönderi Evrim Ağacı tarafından öne çıkarılmıştır.
Arkeologlar, Bahreyn'in Samahij bölgesinde, MS 4. yüzyıl ortası ile 8. yüzyıl ortası arasına tarihlenen, Arap Körfezi'ndeki en eski Hristiyan yapılarından birini ortaya çıkardı. Muhtemelen bir piskopos sarayı olan bu iyi inşa edilmiş taş yapı, Doğu Kilisesi'nin Bahreyn'deki varlığına dair ilk fiziksel kanıtı sunuyor. Bulunan eserler arasında alçı haçlar, Hristiyan sembolleri ve iyi bir yaşam standardı ile ticaret faaliyetlerini gösteren öğeler yer alıyor. Bu keşif, bölgenin İslam öncesi Hristiyan topluluğu hakkında benzersiz bilgiler sunuyor ve 2025'te açılması planlanan bir müzede sergilenecek.
Bu gönderi Evrim Ağacı tarafından öne çıkarılmıştır.
Bristol Üniversitesi'nden yeni bir araştırma, tüm hücresel yaşamın Son Evrensel Ortak Atası olan LUCA'nın 4.2 milyar yıl önce yaşadığını belirtiyor. Bilim insanları, yaşayan türler arasındaki genleri karşılaştırarak, karmaşık evrimsel modellerle gen geçmişlerini tür soyağacıyla uyumlu hale getirdi. Çalışma, LUCA'nın erken bir bağışıklık sistemine sahip karmaşık bir organizma olduğunu ve virüslerle silahlanma yarışına girdiğini ortaya koyuyor. Erken dönem Dünya'da yaşamın bu hızlı kuruluşu, Evren'de benzer biyosferlerde yaşam potansiyelini düşündürüyor.
Ece Müker
Araştırmacılar, 52.000 yıllık bir yünlü mamutun genomunu ve 3 boyutlu kromozomal yapılarını bir araya getirerek antik DNA örneklemesinde bir ilke imza attı. Yünlü mamut “Yuka”, öldükten hemen sonra donmuş ve permafrost sayesinde kromozomları cam gibi korunmuştur. Bu bulgu, antik DNA’nın en “canlı” görüntüsünü sağladı.

Araştırma, antik kromozomların morfolojisinin korunarak, soyu tükenmiş türlerin genom montajı ve transkriptomik analizine olanak sağladığını gösteriyor. Bu çalışmanın yazarlarından Erez Lieberman Aiden, bunun “bir milyon kat daha fazla dizilime sahip yeni bir fosil türü” olduğunu belirtti. Ayrıca ilk kez antik bir örnek için karyotip belirlenmiştir.

Araştırmacılar, mamut DNA’sını haritalamayı “üç milyar parçalı bir bulmacayı çözmeye” benzetiyorlar. Kulağının arkasından alınan deri örneğinde DNA’nın hangi bölümlerinin eşleştiğini Hi-C analizi ve DNA dizilimi ile belirlediler. Bu sayede, 28 kromozomu olan modern fili model alarak 28 kromozomun haritasını çıkardılar.

Çalışmanın en çarpıcı yönü, fosilleşmiş kromozomların korunma durumuyla ilgilidir. Bu sayede araştırmacılar, deri hücrelerinde hangi genlerin aktif ve inaktif olduğunu belirleyebildiler. Bu, herhangi bir antik DNA örneğindeki hücreye özgü gen aktivitesinin ilk ölçümüdür.

Araştırmacılar, elde ettikleri bilgiyi epigenetik veya gen ifadesi araştırmalarında kullanmayı planlıyorlar. Çalışmanın başyazarı M. Thomas Gilbert, bu sonuçların, yünlü mamutların soyunun tükenmesini önlemeye yönelik çağdaş çabalar açısından önemli olduğunu belirtti.

Araştırmanın bulguları, “Üç Boyutlu Genom Mimarisi: 52.000 Yıllık Yünlü Mamut Derisi Örneği” başlıklı makale ile Cell dergisinde yayımlandı.
Ece Müker
SpaceX, 11 Temmuz’da gerçekleşen Falcon 9 fırlatmasında üst kademe motorunda yaşanan bir arıza nedeniyle yörüngeye ulaşamayan 20 Starlink uydusunu kurtaramayacağını açıkladı. 12 Temmuz’da yapılan açıklamada, uyduların çok alçak bir yörüngede kaldığı ve yüksek atmosferik sürüklenmeye karşı koyamadıkları belirtildi.

Roketin üst kademesi ikinci yanmayı tamamlayamadığı için uydular sadece 135 kilometrelik bir perigee yörüngesine yerleştirildi. Bu durum, uyduları yüksek sürtünmeli bir ortamda tutarak yörüngelerini başarılı bir şekilde yükseltmeyi imkansız hale getirdi. SpaceX CEO’su Elon Musk, atmosferik sürüklenmeyi aşmak için elektrikli iticilerin maksimum seviyede çalıştırıldığını ancak bunun muhtemelen işe yaramayacağını belirtti.

Uyduların Dünya atmosferine yeniden gireceği ve tamamen yok olacağı, bu nedenle yörüngedeki diğer uydular veya kamu güvenliği için bir tehdit oluşturmadığı açıklandı. Falcon 9 roketinin geleceği ve SpaceX’in fırlatma programları üzerinde belirsizlik sürerken, Federal Havacılık İdaresi de anomalinin soruşturulmasını talep etti.

Bu olay, SpaceX’in fırlatma planlarında gecikmelere yol açabilir ve NASA dahil olmak üzere geniş bir müşteri yelpazesini etkileyebilir. NASA, SpaceX’in devam eden anormallik soruşturmasına dahil edilerek, ilerleyen süreçte ajans misyonları hakkında güncellemeler sağlayacağını belirtti.