Gök Cisimlerini Gösteren Uzay Fotoğrafları Gerçekte Neye Benziyor?

Üzerinde Oynama Yapılmadan Önce Uzay Fotoğrafları Nasıl Gözüküyor?

Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

NASA'nın Yengeç ya da Kartal nebulaları gibi ikonik fotoğraflarında parlak yeşiller, kırmızılar ve morlar bulunur ve bunlar, adeta kozmik bir saykodelik imgeyi andırır. Ne yazık ki bu fotoğraflar, tam olarak ne gördüğümüz değildir.

Yengeç Nebulası

Kimi zaman, aynı gök cisminin farklı ışık dalgaboylarında fotoğrafları çekilir ve bunlar bir araya getirilerek renklendirilir, kimi zamansa mecburen, bilim insanları tarafından olası görülen bazı renkler katılır.

Kartal Nebulası
Reddit

Tabii bu demek değil ki renkler uyduruluyor ya da aslında bu gök cisimlerinin saçtıkları ışıklar gerçekten de siyah-beyaz ya da soluk... Değil. Sadece teleskoplarımız tüm dalgaboylarını aynı anda yakalayabilecek yapıda değil. Bu nedenle birleştirme işlemi yapılması gerekiyor.

Fakat bu yazımızın başındaki Sarmal (Helix) Nebulası'na ait fotoğrafın gerçek versiyonu, aslında bu uzay cisimlerinin gerçekte teleskoplarımızın gördüklerinin de nefes kesici olduğunu gösteriyor. Şili'nin Atakama Çölü'nde kurulu olan La Silla Gözlemevi, 8 farklı fotoğraftan oluşan ham (işlenmemiş) bir fotoğraf dizgisini yayınladı. Buradaki 8 fotoğrafın her biri, ayrı bir detektör tarafından çekildi.

Heliks Nebulası'nın gerçek bir fotoğrafı

Bu fotoğrafların bir araya getirilmesinde, boşlukların doldurulabilmesi için, farklı açılardan çekilmiş fotoğraflar kullanılıyor. Daha sonradan bu farklı fotoğrafların tonları birbirine eşitleniyor ve bazı renk filtrelerinden geçirilerek, orijinalinde nasıl gözükmesi gerektiğine en yakın fotoğraf elde edilmeye çalışılıyor. Bu renkler, gök cisimlerini oluşturan farklı gazların renklerine göre belirleniyor.

Örneğin yukarıdaki fotoğrafta verdiğimiz Helix Nebulası, renklendirildikten ve elden geçirildikten sonra en tepedekine dönüşüyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/02/2020 21:40:33 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3071

“Doğada çirkin bir tırtıl, güzel bir kelebeğe dönüşür. İnsanda ise durum tersidir: Güzel bir tırtıl, çirkin bir kelebeğe dönüşür.”
Anton Chekhov