Ebabil Kuşu ve Uçuşu: Uçamayan Bir Ebabil Kuşu Bulursanız Ne Yapmalısınız?

Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
112,419 Okunma Sayısı
Notlarım

Bahar ve yaz aylarında yerde bulup "Aaa uçamıyor ve yürüyemiyor, yavru mu bu kuş? Nasıl besleriz?" diye sorduğunuz bu hayvan Ebabil (Apus apus) denilen, ülkemize bahar aylarında gelip, yazın üreyip, sonbaharda da göç eden bir kuş türüdür.

Öncelikle bulduğunuz bireyler yavru değil, onu belirtelim. Aslına bakarsanız bu kuşlar muhtemelen birçoğunuzdan daha yetişkin kuş bireyleri! Birçoğu, yuvalarında yavruları yemek bekleyen ana ya da baba kuşlardır.

"Ama uçamıyor!" diyebilirsiniz. Bunun sebebi, dar ve uzun kanatlarının havada aşırı yüksek hızlar yapabilmek üzere evrim geçirmiş olmasıdır. Bu tip kanatlarla "poposuna" jet motoru takmaksızın yerden kalkış yapması mümkün değildir! Aslına bakarsanız bu durum evrimde çok sık görülür. Evrimsel süreç sırasında bir özellik abartılı miktarda geliştikçe, bir çok dezavantaj (handikap) da beraberinde gelir. Örneğin bu ebabiller günlerce çok hızlı bir şekilde süzülürler; ancak yere kondukları zaman tekrar kalkış yapamazlar. Evrimin saçmalıkları işte...

"Ama adamakıllı yürüyemiyor da, yazık!" da diyebilirsiniz tabii. Bunun sebebi de yine abartılı hızlara ulaşabilme becerilerinin bir götürüsüdür. Bu kuşların yüksek süzülme hızlarına ulaşabilmesini mümkün kılan aerodinamik yapının bir diğer adaptasyonu ayakların güdükleşmesidir. Tıpkı uçakların havada iniş takımlarını kapatmaları gibi, bu kuşlar da çok ufak ayaklara sahiptir ve pek yürüyemezler. Dolayısıyla nasıl ki sizler parmaklarınız üzerinde yürümeyi beceremezseniz (eğer balet değilseniz), bu hayvanlar da bu minicik ayaklarla pek yürüyemezler.

"E o zaman nasıl tekrar havaya ulaşacak bu hayvanlar?" diye sorabilirsiniz. Genellikle yalnızca yüksek binaların çatılarına ya da kayalıklara asılı kalarak durabilirler. Bir kere rüzgarın yardımıyla veya kendilerini yüksek bir yerden boşluğa bırakmak suretiyle havalandılar mı, günler boyu durmaksızın uçabilirler. Hatta işin aslına bakarsanız, ebabiller kadar fazla süre havada kalabilen pek bir kuş türü bulunmamaktadır.

Ebabil

Şimdi asıl önemli soruya gelelim: Bir ebabil bulduğunuzda ne yapmalısınız?

Eh, bu bilgilerden sonra sanıyoruz tahmin etmesi çok zor değil. Avuçlarınız arasına aldığınız ebabili hafifçe yukarı doğru fırlatın ya da yüksek bir yerden aşağı bırakın. Uçup gidecektir.

Beslenmesi için ıslatılmış kedi maması ya da yağsız kıyma verebilirsiniz; ancak hayvan muhtemelen elinizden yemek istemeyecektir. Aslen kendi öğünü, havada yakaladığı böceklerdir. Bu nedenle beslemeye çalıştığınız sürede daha fazla enerji ve su kaybetmesine neden olursunuz.

Bu nedenlerle bir an önce bu hayvanları göklere ulaştırın ki avları peşinden koşmaya devam etsinler!

Elden ele doğal seçilime yardımcı olalım arkadaşlar!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/08/2021 05:34:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4439