Evrim Ağacı

Dünya'daki Yıkım ve İnsan...

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu görseli sıklıkla paylaşanları görüyoruz. Sayıların doğruluğunu soranlar oluyor. Biz de ufak tefek birkaç hesap yaparak analiz edelim istedik. Baştan söyleyebiliriz ki görselde çok ciddi bir hata yok. Sadece sayılar, evrimsel ayrım noktalarını nasıl aldığınıza göre biraz değişiyor.

• Biz insanlar (Homo sapiens) ile Homo erectus'un ayrımı 1.8 milyon yıl kadar önce olmuştur.
  • Bizlerle yaşamış en yakın kuzenlerimiz Homo neanderthalensis'in son ortak atası 500.000 yıl kadar önce yaşamıştır.
  • İlk Homo sapiens diyebileceğimiz bireylerin 300.000 ila 200.000 yıl önce arasında evrimleştiği bilinmektedir.

Bunları kabaca 4.6 milyar yıl olan Dünya tarihine odaklayıp, 46 yıllık bir zamana ölçeklendirirsek:

• 1.8 milyon yıl: 6 gün 14 saate denk gelir.
  • 500.000 yıl: 1 gün 20 saate denk gelir.
  • 200.000 yıl: 17 saat 30 dakikaya denk gelir.

Dolayısıyla görselde sözü edilen "4 saat" sayısı birazcık hatalıdır. Bunu elde etmek için 46.000 yıl önce yaşanmış bir olayı ele almak gerekir. Evrim tarihimizde böyle bir ayırt edici olay bulunmamaktadır. Muhtemelen, bu tarihin denk geldiği Üst Paleolitik Çağ'daki Cro-Magnon İnsanları'nı "insanlar" varsayarak bu hesabı yapmışlardır. Bu insanların pek özel bir tarafı yoktur; ancak görseli hatalı kılacak bir tercih olmadığını söyleyebiliriz.

Endüstri Devrimi 250 yıl kadar önce başlamıştır. Bu, ölçeğimizde 1 dakika 20 saniyeye denk gelir.

Bilinen en eski ağaç-benzeri bitki 385 milyon yıl kadar önce evrimleşmiştir. Ölçekte bu 3 yıl 10 aya denk gelir.

Tüm bunlara bakarak, görselde verilen sayıların oldukça isabetli olduğu söylenebilir. Düpedüz "yanlış" denebilecek bir şey yoktur; sadece alınan tarihler, tercihlere göre az çok değişebilir.

Önemli olan, verilen mesajın değişmeyeceğidir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 02/10/2020 01:50:28 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/645

“Eğer bir şempanzenin gözlerinin derinliklerine doğrudan bakacak olursanız, zeki, kendine güvenen bir kişiliğin size geri baktığını fark edeceksinizdir. Eğer onlar hayvansa, biz neyiz?”