Gece Modu

Bu içerik, Evrim Ağacı Bilim Sözlüğü dahilindeki bir terimdir. Sözlüğümüzü kullanarak bilimsel terimlerin anlamlarını ve yabancı dillerdeki karşılıkların görebilirsiniz. Ayrıca bu terimler, diğer içeriklerimiz içerisinde geçtiklerinde, okurlarımıza kolaylık olması ve yol göstermesi açısından açılır-kapanır bilgi kutusu olarak gösterilmektedir.

Ortolog genler

Ortholog Genes

Farklı organizmalarda bulunan, atasal kökeni aynı, dolayısıyla yapısal ve işlevsel benzerliği olan fakat tür oluş sürecinde ayrılmış olan genler. Şekilde A atasal geninin tür içinde A ve B genlerine ikilenmesinden (duplikasyon) sonra, türleşme sürecinde farklı türlere geçişi gösteriliyor.

Bu terimi ortaya ilk atan Walter M. Fitch 1970 yılında Systematic Zoology dergisinde yayınladığı makalesinde: "Homoloji, türleşmenin oluşumu sonucunda ortaya çıkıyorsa o gen, türün hikâyesini anlatır. Örneğin insanlardaki ve farelerdeki alfa hemoglobin genini ele alabiliriz. Bu genler ortolog (ortho=kesin) olarak adlandırılmalıdır." diyor. Ortoloji, türler arası ilişkilerin belirlenmesinde günümüz filogenetik yaklaşımlarında sıklıkla kullanılan bir olgudur.

Aileye özgü ortolog genler de türlerin yine kendi içinde gen alışverişlerine ışık tutan, alttürler arasındaki evrimsel ilişkileri de anlamamıza yarayan genlerdir. (Örneğin; LaCOGs: Laktobasillere özgü ortolog gen kümeleridir).

• W.M. Fitch. (2019). Distinguishing Homologous From Analogous Proteins. Systematic Biology, sf: 99–113.
  • D.S. Guttman, et al. The Population And Evolutionary Dynamics Of Homologous Gene Recombination In Bacteria. (2009, Ağustos 14). Alındığı Tarih: 18 Şubat 2019. Alındığı Yer: Plos Genetics
  • E.V. Koonın. Horizontal Gene Transfer In Prokaryotes: Quantification And Classification. (2019, Şubat 18). Alındığı Tarih: 18 Şubat 2019. Alındığı Yer: PubMed

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 15/10/2019 15:35:01 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5623

“Profesyonel bir gerici, gerçek değişimin potansiyel kaldıracını hemen fark eder ve bundan nefret eder.”
Stephen Buranyi