Evrim Ağacı

Bu içerik, Evrim Ağacı Bilim Sözlüğü dahilindeki bir terimdir. Sözlüğümüzü kullanarak bilimsel terimlerin anlamlarını ve yabancı dillerdeki karşılıkların görebilirsiniz. Ayrıca bu terimler, diğer içeriklerimiz içerisinde geçtiklerinde, okurlarımıza kolaylık olması ve yol göstermesi açısından açılır-kapanır bilgi kutusu olarak gösterilmektedir.

Ortak Yaşama (Simbiyoz)

Symbiosis

Ayrı türden iki canlı arasında karşılıklı çıkar ilişkisine dayalı olarak süren, birlikte yaşama biçimidir. Simbiyoz olarak da bilinmektedir. Ortak yaşama biçimi iki ayrı bitki türü, iki ayrı hayvan ya da bir bitki ile bir hayvan arasında kurulabilir. Genel olarak ortak yaşama biçimleri iki ayrı sınıfa ayrılır: ortakçılık ve karşılıklı bağımlılık.

Ortakçılık: Aynı sofradan yemek yemeye benzer. Örnek olarak pagurus adlı bir yengeç türü ile denizşakayığı arasındaki ilişki verilebilir. Pagurus boş salyangoz kabukları içinde yaşar; bu kabuğun üstüne de bir ya da iki denizşakayığı yerleşir. Burada her birey kendi başına yaşamasını sürdürür. Denizşakayığı yengeçten arta kalan besin parçacıkları ile geçinir; buna karşın denizşakayığının yakıcı kapsülleri de yengeci düşmanlarından korur.

Karşılıklı bağımlılık: İki ayrı tür canlının birlikte yaşayan bireyleri arasında çok yakın fizyolojik ilişki ve bağımlılık vardır. Örnek olarak otobur hayvanların midelerinde yaşayan bakteriler verilebilir. Bu bakteriler otlarla yenen selülozu parçalayarak sindirilmelerini sağlar. Bir yandan da kendi yaşama ortamını ve besinlerini hayvanın midesinde yerleştiği yerde bulur.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/06/2020 03:03:39 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5676

“İstikrarlı bir şekilde söylenen yalanların gücü büyüktür; ancak bilim tarihi göstermektedir ki bu güç genellikle uzun soluklu olamamaktadır.”