Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

İnsanlığın Erken Dönem Cehaletine Korkusuzca Karşı Koyan Giordano Bruno Kimdir?

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Birçok insan, Galilei Galileo ile Giordano Bruno'yu birbirine karıştırmaktadır. Galileo, Dünya ve Güneş'in astronomisiyle ilgili çalışmalarından ötürü Engizisyon Mahkemesi'nce ömür boyu ev hapsine ve kitap yasağına çarptırıldıysa da, hiçbir zaman öldürülmemiştir. Galileo, yaşlılık sebebiyle hapis kaldığı evde ölmüştür. Galileo'nun başından geçenlerin tüm detayları buradaki yazımızdan öğrenilebilir.

Kozmolojik teorisyen, matematikçi ve filozof Giordano Bruno ise, 1593 yılında Engizisyon Mahkemesi tarafından "sapkınlık" ile suçlanmış ve 1600 senesinde Roma'nın Campo de' Fiori isimli meydanında kazığa bağlanarak diri diri yakılmıştır.

‘Yanmak’, gökbilimcilerin yazgısıdır. Üzerinde çalıştıkları yıldızlar, gökadalar en soğuk olanından en sıcağına dek yanar; gözlemevleri yanar; iğrenç bir zorlamayla engizisyon önünde diz çöküp pişmanlığa davet edilirler, yürekleri yanar; kafaları kazınır zindanlara atılırlar, hem kendileri hem de yakınları yanar. Yazgısı yanmak üzerine çizilmiş olan gökbilimciler, bir anlamda üzerinde çalıştıkları cisimlerin yazgısını öykünürler. Ancak bu, bilinçli, kendini ‘tüketici’ bir öykünmedir.   Çevresini aydınlatabilmek için kendisini tüketmesi gerektiğini üzerinde çalıştığı yıldızdan ve kendisine örnek olan ozanından, Nazım Hikmet’ten öğrenmiştir:
‘Yanmak’, gökbilimcilerin yazgısıdır. Üzerinde çalıştıkları yıldızlar, gökadalar en soğuk olanından en sıcağına dek yanar; gözlemevleri yanar; iğrenç bir zorlamayla engizisyon önünde diz çöküp pişmanlığa davet edilirler, yürekleri yanar; kafaları kazınır zindanlara atılırlar, hem kendileri hem de yakınları yanar. Yazgısı yanmak üzerine çizilmiş olan gökbilimciler, bir anlamda üzerinde çalıştıkları cisimlerin yazgısını öykünürler. Ancak bu, bilinçli, kendini ‘tüketici’ bir öykünmedir. Çevresini aydınlatabilmek için kendisini tüketmesi gerektiğini üzerinde çalıştığı yıldızdan ve kendisine örnek olan ozanından, Nazım Hikmet’ten öğrenmiştir: "Ben yanmasam, sen yanmasan, biz yanmasak, nasıl çıkar karanlıklar aydınlığa?" Prof. Dr. Esat Rennan Pekünlü

Bir "bilim şehidi" olması bakımından Bruno, bilim tarihinin adı asla adı unutulmaması gereken büyük isimlerindendir. Çalışmaları arasında Kopernik'in modelinin konsept ve teorik olarak geliştirilmesi, yıldızların bizim Güneş'imiz gibi olup etraflarında kendi gezegenleri olan gök cisimleri olduğu, bu gezegenlerde Dünya'daki gibi yaşam olma olasılığı olduğu (ki bu, "kozmik çoğulluk" denen bir akımın temeli olmuştur), Evren'in sınırsız büyüklükte olduğu ve merkezinde hiçbir gök cisminin bulunamayacağı gibi araştırmalar ve felsefi tutumlar yer almaktadır. Ayrıca hafıza sanatı üzerine de birçok yazısı bulunmaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/11/2020 09:29:36 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4924

“60 yıl önce her şeyi biliyordum. Şimdi hiçbir şey bilmiyorum. Eğitim, cehaletini yavaş yavaş keşfetmektir.”
Will Durant