Beslenme Biçiminiz (Diyetiniz), Bilişsel Fonksiyonlarınızı Korumaya Yardımcı Olabilir!
/old/content_media/c95c8f4ccf71d1a716c831bd8acb4665.jpg)
Tarihi Geçmiş Haber
İki önemli göz hastalıkları araştırmasından elde edilen yeni bilgilere göre, Akdeniz diyetine bağlı yani sebze, tam tahıllar, balık ve zeytinyağı ağırlıklı beslenme ile bilişsel işlev arasında bir ilişki var. Diyete ait faktörler ayrıca bilişsel işlevin azalmasını yavaşlatmada rol oynuyor.
Ulusal Sağlık Enstitüsü'nün bir parçası olan Ulusal Göz Enstitüsü'ndeki araştırmacılar, Yaşa Bağlı Göz Hastalığı Çalışması (İng. kısaltma: "AREDS") ve AREDS2'den gelen verilerin incelenmesine öncülük ettiler. Çalışmalarının sonuçlarını Alzheimer and Dementia dergisinde yayınladılar. Ulusal Göz Enstitüsü Epidemiyoloji ve Klinik Uygulamalar Bölümü müdürü ve çalışmaların başyazarı Emily Chew şöyle diyor:
Beslenme düzenimize her zaman dikkat etmiyoruz. Beslenmenin beyni ve gözü nasıl etkilediğini keşfetmemiz gerek.
Araştırmacılar, Akdeniz diyetinin dokuz bileşeninin biliş üzerindeki etkilerini incelediler. Diyet; tüm meyveler, sebzeler, tam tahıllar, bakliyat, balık ve zeytinyağı tüketiminin yanı sıra daha az kırmızı et ve alkol tüketiminin üzerinde duruyor.
/old/content_media/1b3568871b8ac509c135477962059a11.jpg)
Yaşa Bağlı Göz Hastalığı Çalışmaları (AREDS ve AREDS2) vitaminlerin yaşa bağlı sarı nokta hastalığı üzerindeki etkilerini yıllar boyunca değerlendirdi. Sarı nokta hastalığında ışığa duyarlı retina zarar görür. AREDS çalışması, sarı nokta hastalığı olan ve olmayan 4000 katılımcıyı içeriyor, AREDS2 ise sarı nokta hastalığı olan 4000 katılımcıyı içeriyor.
Araştırmacılar, çalışmanın başlangıcında katılımcıların beslenme düzenlerini değerlendirdiler. AREDS2 çalışması katılımcıların bilişsel işlevlerini başlangıçta ve iki, dört ve on yıl sonra tekrar ölçerken; AREDS çalışması beş yıl sonra ölçtü. Araştırmacılar bilişsel işlevi ve diğer testleri değerlendirmek için Modifiye-Mini Zihinsel Durum İncelemesine dayalı standart testler kullandılar. Katılımcıların beslenme şekillerini, bir önceki yılda Akdeniz diyetinin her bir bileşenini ne kadar tükettiklerini soran bir anketle değerlendirdiler.
Akdeniz diyetine en çok uyum gösteren katılımcılar bilişsel zayıflama riski en az olanlardı. Çok balık ve sebze tüketiminin bilişsel zayıflamaya karşı çok büyük koruyucu etkisi olduğu ortaya çıktı. On yıl içine, yüksek balık tüketimine sahip AREDS2 katılımcıları, en düşük bilişsel zayıflama oranına sahipti.
Akdeniz diyetine bağlı yaşamda, diyete en çok ve en az uyanlar arasında pek bir fark bulunmadı. Bu demek oluyor ki bireyler, büyük ihtimalle günlük hayat işlevlerinde dikkate değer bir fark görmüyorlar. Ancak popülasyon düzeyinde baktığımızda, etkiler açıkça biliş ve sinir sağlığının diyete bağlı olduğunu gösteriyor.
Araştırmacılar, ayrıca Alzheimer hastalığı riskini taşıyan ApoE genine sahip katılımcıların bu geni taşımayanlara göre daha düşük bilişsel işleve ve bilişsel işlevde daha büyük düşüşe sahip olduklarını buldu. Akdeniz diyetine bağlı yaşamanın faydaları ApoE geni olan ve olmayan insanlar için benzerdi. Yani beslenmenin biliş üzerindeki etkileri, Alzheimer hastalığı için genetik riskten bağımsızdır.
Makalelerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!
Bu makalemizle ilgili merak ettiğin bir şey mi var? Buraya tıklayarak sorabilirsin.
Soru & Cevap Platformuna Git- Tebrikler!32

- Umut Verici!8

- Merak Uyandırıcı!4

- Muhteşem!2

- İnanılmaz2

- Mmm... Çok sapyoseksüel!1

- Grrr... *@$#1

- Bilim Budur!0

- Güldürdü0

- Üzücü!0

- İğrenç!0

- Korkutucu!0

- Çeviri Kaynağı: National Eye Institute | Arşiv Bağlantısı
- T. D. Keenan, et al. (2020). Adherence To A Mediterranean Diet And Cognitive Function In The Age-Related Eye Disease Studies 1 & 2. Alzheimer's & Dementia. | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12.06.2026 14:31:03tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: evrimagaci.org/s/8564
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçeizin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz.